Må jeg ha planter i mitt 60 liters akvarium?

Hei er nybegynner.

Jeg lurer på om jeg må ha planter i mitt akvarium.

Har 3 planter men det ser ut som at jeg må kaste dem pga. brunalge.
Planter ikke ett must.
Nei du må ikke ha planter,spørs litt på åssen fisk du har/skal ha.Ikke kast de plantene du har,er det brunalger kan de vaskes bort med fingrene.Brunalger forsvinner som oftest når karet ditt er skikkelig innkjørt.Magne.
Du MÅ ikke ha planter. Men jeg anbefaler det. De hjelper til med å holde vannvediene fine. Da de f.eks tar opp overskuddsnæring, og bruker fiskebæsjen også. De lager også oksygen om dagen. Og de gjør akvariet mer frodig å se på.
Ikke bekymre deg over brunalgene. Det er helt normalt at de dukker opp i begynnelsen

Anbefaler deg å skaffe deg kirsebærreker e.l. hvis du kan. Jeg hadde samme problem med alger på plantene, og dagen etter jeg fikk rekene var alle plantene helt renska for alger! Du sier ikke noe om hvilke andre dyr du har i karet, men hvis de er for store kan de lett spise rekene, og da er det kanskje ikke noen god ide uansett... Jeg ville ikke droppa plantene. Både pga dyras trivsel og for utseendes skyld. Plantene forbruker også avfallstoffer fra omgivelsene for å vokse, akkurat som alle andre planter på jorda. Man kan forenklet si at dyras avfallstoffer er plantenes mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap