Lurer litt på noen ting ang plantestell

hei hei. har et discus kar på 250 liter med sverdplanter(lotus på vei) og lurer på hva jeg bør gjøre for å få disse store og flotte. har gjødselkuler rundt røttene og gir sjeldent flytende gjødning.

et annet problem i dette karet er at lyset er veldig skarpt, som fører til algeangrep i form av pensel og trådalger(på røtter og planter, ingenting på glasset) hvordan få fjernet disse?

tar også gledelig imot tips om andre planter jeg kan ha i dette karet=)

fisk:
-discus
-corydoras
-L-144
Jeg har en del lotuser og de blir penere og penere etter som jeg øker på med flytende gjødsel, bladene er nesten så store som middagstallerker De skyter ut avleggere i alle retninger. Før jeg begynte å gjødsle så var de mindre og mer puslete.
har vel ikke noen til overs?=P
He he, det var jo sverdplantene du lurte på

De har jeg alltid hatt problemer med selv, alle andre planter har vokst mens sverdplantene har dinglet etter litt på etterskudd. Det er først de siste månedene jeg har funnet ut at de reagerer veldig godt på flytende næring.

Sverdplanten jeg har nå plantet jeg som en ussel litten stubbe for noen måneder siden i ett nytt akvarium og det så med en gang dårlig ut. Lysegrønne tynne blader, rødlige tupper etc... Men nå er den over 40 cm høy og har skikkelig pene brede grønne blader. Jeg tilsetter ikke CO2, dårlig lys, ingen næring i bunnen og ganske høy pH. Men jeg tilsetter en masse makro og mikronæring flytende og det ser ut til å gjøre susen. Aldri har sverdplanten min vært så pen som nå!
J9fer
har vel ikke noen til overs?=P

Jo, jeg har jo det men det må da være enklere å bare kjøpe en lotus i butikken? Jeg ga 45 kroner for min.
ingen butikker i området har lotus. står heller ikke på listene.
Penselalger blir man sjelden kvitt på noen enkel måte. De er de mest seiglivede algene som finnes. De kommer som oftest av høy sirkulasjon, etter hva jeg har erfart.

Du kan i grunnen bare fjerne det du ser jevnlig for hånd. Det holder den i sjakk.
Angående penselalger så la jeg CO2 reaktoren min i saltlake (helt mettet med salt) i ca en time, spylte lett av den, skurte den ikke og satte den tilbake i akvariet. Algene forduftet deretter av seg selv etter en dag eller to. Jeg mener de ble veldig røde før de forsvant.
Helge
Angående penselalger så la jeg CO2 reaktoren min i saltlake (helt mettet med salt) i ca en time, spylte lett av den, skurte den ikke og satte den tilbake i akvariet. Algene forduftet deretter av seg selv etter en dag eller to. Jeg mener de ble veldig røde før de forsvant.

var det co2 eller salt som gjorde underverket?
J9fer
[QUOTE=Helge]Angående penselalger så la jeg CO2 reaktoren min i saltlake (helt mettet med salt) i ca en time, spylte lett av den, skurte den ikke og satte den tilbake i akvariet. Algene forduftet deretter av seg selv etter en dag eller to. Jeg mener de ble veldig røde før de forsvant.

var det co2 eller salt som gjorde underverket?

Ah, Det var "CO2-reaktoren" min som er laget av plastikk som var befengt med penselalger. Det var saltet som gjorde trikset ja. Naboen min gjorde samme "trikset" i går med plastikkplanter som var nedsyltet med penselalger. Samme gode resultat hos han også.

Jeg kan ikke tro at jeg er den første til å prøve dette.

Angående lotus så fant jeg en knoll (eller heter det løk?) på størrelse med en eikenøtt for en uke siden. Hvis du vil så kan jeg se om jeg finner den igjen og sende deg.
hvor på karmøy bor du?
ok. skal muligens hjem til karmøy i påsken
Kopervik akvarium har lotus og de er plantet i akvarier så du får med gode røtter. Det var der jeg ga 45 kroner for min lotus.
ok. du vet vel ikke når han har åpent?
Mener han stenger 1630 ukedager og rundt 12 lørdager. Vet ikke helt når han åpner. Du kan også ringe på 52 85 25 39 som det står på kulepennen jeg fikk.
Lotus
Så at de hadde lotus på dyrego kvadrat i dag
handler ikke på dyrego lengre. kun dårlige erfaringer
Hei! Jeg har selv lurt på å legge co2 diffuseren i salt for å fjerne alger, men gjør det ikke plasten matt (og dermed mer synlig i karet)?
Dellfiner
Hei! Jeg har selv lurt på å legge co2 diffuseren i salt for å fjerne alger, men gjør det ikke plasten matt (og dermed mer synlig i karet)?

Om du bruker vanlig koksalt NaCl skal ikke denne reagere med plast.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap