Gule tynne blader

Jeg satte opp et nytt kar for et par mnd siden. Fikk en pakke med plantenærings-pellets som skulle legges under grusen som jeg da brukte.
Et par av plantene jeg satte i (en type sverdplante tror jeg, men ikke den vanligste) har jeg hatt i alle fall i et par år og har blitt stor og flott. Men nå er mange blader blitt gule og litt tynne . Tidligere har jeg knapt nok gitt noe plante gjødning i det hele tatt og den har vokst seg flott og tett, men nå ser den mer puslete ut for hver dag som går.
Hvorfor og hva gjør jeg?
Tynne, gjennomsiktige blader hos sverdplanten kan tyde på næringsmangel, spesielt jernmangel. Siden dette er en plante med stort rotsystem som hovedsakelig tar opp næring gjennom røttene så var det helt riktig å bruke den type gjødsel som legges i bunnlaget. Det er derimot litt forskjellig hvor lenge slik gjødsel varer. Hva slag type pellets var det du brukte? Muligens står det et eller annet på paktningen om det også.
Mener det var av merket Crypto. Jeg ser at det er mye igjen, siden det gikk i oppløsning da jeg helte det i, karet var ikk tørt. Så jeg ser at det er "gjørme" langs glasskantene i alle fall.
Kanskje jeg bør kjøpe litt jern til dem da? Det er bare den typen som lider, de andre vokser og er frodige.

Kan ikke være for mye lys?
Det nye karet er på 240 liter, men har 2* 38 w og det er mer enn jeg hadde i 400-literen.
Nei, tror ikke de reagerer slik på mye lys. Om det var Tetra Crypto du brukte så står det på paktningen at den kun holder for en måneds forbruk. Har brukt den tidligere og syntes den var så udrøy at jeg byttet til Jbl Kuler som skal kunne holde et år. Mange er også fornøyd med laterittkuler til sverdplanter, men de har ikke jeg brukt.

De andre plantene dine er kanskje stengelplanter og lignende som henter det meste av sin næring fra vannet så det kan være derfor de fremdeles ser fine ut, mens sverdplanten som behøver bunnlagsnæring sliter. Grunnen til at den greide seg fint i det forrige karet kan være at det hadde stått og godt så lenge at det hadde samlet seg en del gørr i grusen som ga gjødsel til planten. Det tar jo litt tid før det samme skjer i det nyoppsatte du har.
Takk for svar. Får ta meg en tur i zoo butikken i morgen da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap