Alternativ til sats for co2 (mulig med kalk?)

Hei (igjen)
Jeg har spekulert litt, å testa ut "bjarnes diy" sats her nå over en stund å dette fungerer jo glimmers. Men, jeg er litt nysjerrig på en mer rimelig /langvarig måte å gjøre dette på. (Med unntak co2 flaske som kjøpes) Har noen erfaring /og eller prøvd med feks skjellsand (Dette er jo rein kalk) og feks eddik ? ,eventuellt noen annen mildere og luktfri syre ? Og hvilken innvirkning kan dette ha for vannkvaliteten ? (Fra før går gassen fra sats gjennom DIY dråpeteller /vannfilter.) vil det fortsatt være brukbart ,eller blir kombinasjonen eddik + kalk andre skumle stoffer/avgasser som man ikke vil ha i akvariet ?

På forhånd takk
Hva ønsker du skal skje med skjellsand og eddiksyre?
Tror nok at er mye enklere å bruke CO2 fra flasker enn å satse på å produsere CO2 fra f eks kalsiumkarbonat CaCO3 eller kalsiumoksid CaO da denne reaksjonen er rask og du er da avhengig av å styre tilgangen til syre med f eks doseringpumpe og og holde mengden med kalk konstant. Ser ikke helt hvordan du skulle gjøre dette helt sånn uten videre.
Re;
Altså, fra før har jeg DIY oppsett med sats ,vannlås /dråpeteller og en "kran" for å justere antall bobler pr minutt. Så jeg forstår ikke helt din skepsis. Forskjellen er jo bare at co2'en dannes med kalk og en syre (som feks eddik eller sitronsyre) ,istedet for det "normale" som er satsblanding. Så hvorfor kan ikke noe sånt gå like bra ?
Fordi som tidligere sagt så er denne kjemiske reaksjon rask og det er vanskelig å regulere hvor mye CO2 du produserer, i motsetning til "gjærmetoden" som går mye saktere.

Men det er jo bare å forsøke, det er mulig at du får det til.
Helt enig
med Nils der kalk reaksjon skjer "fort å gæli" ser for meg at det kan bli vanskelig å holde den prossesen stabil i lengda. Men hva vet vel jeg i mine år med bruk av kalk i kjemiske prosseser sier erfaringen min at det kan bli vanskelig å få til å funke
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap