Noen begynnerspørsmål ang. mose...

Skal sette opp ny tank, og har ett par spørsmål om mose, stell osv.

- Jeg har sett at mange fester mose på slike "nettingplater" osv, som mosen skal gro seg fast på. Og så videre spre seg. Hvor lang tid tar det for mose, generellt sett, å gro seg fast å spre seg?

- Hva slags stell kreves? Trenger de plantenæring? Isåfall flytende?
Veldig forskjellig fra kar til kar.
Mange har mose som sprer seg som ild i tørt gress, selv er jeg på femte måneden uten skikkelig dekke på moseveggen
I rekekaret mitt derimot, stortrives den og vokser kjempefint.

Javamose er generelt velding enkel og holde.
Har hatt en del javamose uten at jeg har hatt noe spess godt lys eller brukt den eller den plante næringen.. Og det har vokst gangske greit.. Og har heller ikke blitt brun Så det er gangske enkelt..

Jeg synes heller ikke mosen vokste noe særlig verken gaffel, henge, eller java men tok en bitte liten bit og festet til en liten rot og tittet på den vær dag... og den vokse faktisk gangske fort

Men etter alt jeg har erfart om du vil at mosen skal vokse bra.. Burde du ikke ha andre planter som vasspest og annet hurtigvoksende planter.. Disse tar opp mye av næringen som mosen kunne tatt.. Men om du tillsetter mye næring og har godt med lys burde det også gå bra
Vet ikke hvor bra dette stemmer over ens med hva dere andre har erfart men er jo sikkert litt fra kar til kar også Er iværtfall noe jeg har oppdaget
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap