Planter som råtner?

Inaktiv bruker
Jeg har kjøpt planter for ca 2 uker siden og nå har plantene begynt å bli brune på bladene. det skjer etter kort tid, to uker og bladene har fått brune flekker på seg. og så forsetter blade å bli brune og stygge og ekle.
Jeg lurer på hvorfor, plantene har all det lyse di skal ha og det er ikke for kalt i vannet. Dessuten trives fiskene svert godt, viser ikke tegn til problemer di. Har ikke hatt aqua safe i dette karet fordi jeg er tom, må kjøpe mer snart.
Jeg bytter venn annen hver uke også. Så hva er grunnen?

tips og råd om hva jeg burde gjøre hadde vert fint.
Mater du plantene?
De trenger først og fremst en karbonkilde, dernest nitrogen og fosfor.
Inaktiv bruker
betyr det at jeg trenger co2 pumpe?
og hvordan gir man dem fosfor og nitrogen?
Du skriver "CO² pumpe", men du tar muligens feil. Du snakker sikkert ikke om karbondioksid (det er ingen pumpe som tilsetter dette), men du tenker sannsynligvis på noe helt annet; O²...? Oksygen, med andre ord? Det finnes luftpumper, det er mange som synes luftboblene er dekorative. Men det er ikke noe du MÅ ha, så lenge filteret ditt er plassert slik at det blir bevegelse i vannoverflaten. Da tar vannet opp nok oksygen slik.

Fiskene dine bruker oksygen for å puste. Akkurat som oss. Det vi puster ut igjen etter at oksygenet er brukt, er karbondioksid.

Planter derimot, de bruker karbondioksid som næring, og produserer oksygen som et resultat av fotosyntese under døgnets lyse timer. Dette har du sikkert lært på skolen som alle andre.

Nei, du ikke tilsette CO². Det blir for komplisert for en nybegynner. Vent med dette til du er mer erfaren med akvariehold generelt.
Jeg har ikke CO² tilsetning i noen av mine 19 akvarier, og plantene vokser mer enn bra nok.

Spørsmålet som melder seg hos meg er; har du kjøpt akvarieplanter i det hele tatt? Du er ikke en av dem som har blitt lurt til å kjøpe potteplanter til akvariet ditt? Vanvittig mange zoobutikker putter akvariene i butikken fulle av potteplanter, som bare overlever kort tid under vann. De råtner!

Det hadde hjulpet MYE på å finne ut problemet om du kunne tatt noen bilder av plantene dine. Slik at de kunne bli identifisert (navn).
Dessuten hjelper det også at du opplyser HVA slags lys du har (lysrør, navn og antall watt står trykket på lysrøret), og hvor lenge du har hatt akvariet.

Vannbytte annen vær uke?
bytter 2 ganger i uka jeg, har du t5 belysning? enkelte typer planter er veldi kravstor til lys mengden å aqua safe er ikke verd pengene
Hva med noen bilder? Kan jo til og med hende at du ikke har akvarieplanter. Så bilder er nok en god begynnelse her.
Hva gjorde du med plantene før du satte de i tanken?

Dersom du klippet røttene, eller at en del av de satt igjen i vatten etter du fjernet den, er dette helt normalt på mange planter som sverdplaneer og lignende. Røttene klarer ikke å skaffe nok næring og bladene visner. Dersom dette er tilfellet klipper du bare av de bladene som er berørt. Planten vil da raskt gro nye blader.

Ellers så kan det hende som nevnt over at de plantene du har kjøpt er sump planter eller ikke vannplanter i det hele tatt. Dette gjelder nesten alle siv typer og mange av løkplantene som selges i dyrebutikker.
Kjør på
kjør på med luft pumpe så skal du få se forandringer.....
Plussmedlem
Kim Andre Selvik
kjør på med luft pumpe så skal du få se forandringer.....

Forandringer på hva?
Luftpumpa vil hjelpe til med å lufte ut CO2.
Kansje pantene trenger litt tid til å omstille seg. Forholdene i butikken var kansje ikke de samme. Hvis planter flyttes, trenger de tid til å tilpasse seg.

Mvh
Terje
Planters oksygensyklus...
Ville bare presisere en ting.
Planter forbruker Oksygen om natten og skiller ut CO2,
mens om dagen forbruker de CO2 og skiller ut Oksygen.

akva34
tips og råd om hva jeg burde gjøre hadde vert fint.
Anbefaler ofte at du/dere tar et kjapt søk, og leser litt før dere stiller spørsmål. Her er flere tråder om samme tema.
Det selges div planter som ikke er akvatiske planter, og disse er ofte førstevalg hos nybegynner fordi de ser mere ut som vanlig stueplanter. Ellers er det vel ofte slik at de fleste akvarier selges men alt for lite lys, og deretter skiftes lyskildene alt for sjeldent. T5 og T8 rør til akvarier bør skifte etter ca 6 mnd bruk. Fargesammensetningen i lyset er også viktig for å hjelpe plante å opprettholde fotosyntesen.
Har lest...
Jeg har det samme problemet med planter som blir brune raskt.... Og til informasjon til deg Nils Vollstad, så har jeg lett og lett etter informasjon om dette, søkte også her på akvaforum, men fant ingenting... (sikkert jeg som ikke søker riktig..) Klikket på linken din også, men den virket ikke.....
Mine echinodorus var litt bleke. Byttet ut ene lysrøret til Sylvania Grolux (tilsvarende Flora-Glo) og dyttet nedi ett par gjødselkuler. Det gjorde susen.

-Tim
Brune planter...
Skal prøve å ordne enda bedre lys nå ja
Har dere foresten noen lure triks/tips til hvordan man kan få fjernet "bomullen" rundt røttene når man kjøper planter? Den er så vanskelig å ta bort syns jeg, spesielt på små planter...
Det lurer jeg også på. Står i en liten evighet og plukker.

-Tim
Skyll under vasken på så høyt trykk planten tåler. Pass på å ha toppa i sluket slik at filten kan kastes etterpå og ikke tetter avløpet. Ellers kan også de unge, friske røttene klippes ned til ca 2 cm lengde, da gror nye fortere samt at filten lettere kan fjernes.
Planter...
Jo, dette visste jeg fra før, men finnes det noen andre "triks" som kan hjelpe tro? Det er nytteløst å få fjernet alt fra enkelte planter, spesielt små bunnplanter med veldig tette, tynne røtter.... f.eks Hemianthus Callitrichoides.....
Plussmedlem
Mitt eneste råd for å fjerne steinulla de bruker som vekstmedium er å gjøre det under rennende vann. Det funker greit. Tidsmessig er det ikke alt for krevende. Avhenger dog hvilket rotsystem planten har. Gresstyper med tette, små røtter er kinkige saker og krever tålmodighet, men som sagt så går jobben litt lettere så lenge steinulla er under vann. Enten i en bolle eller under springen.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap