- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Stort algeproblem!!
Stort algeproblem!!
Jeg har et stort algeproblem! Det er ikke bare alger som fester seg på vinuet og lar seg vaske vekk... men de algene jeg har er utrolig plagsomme. Jeg renset akvariet for en time siden og fjernet alle allgene på bunnen. Men nå en time etter på, er bunnen rimlig grønn igjen. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med disse hissige algene! Noen med noen gode tips?
På bilde 1 har jeg nesten akuratt renset, mens bilde 2, er en time senere!!
På bilde 1 har jeg nesten akuratt renset, mens bilde 2, er en time senere!!
Postet 11.06.09 kl 14:06
Postet 11.06.09 kl 14:34
Postet 11.06.09 kl 14:36
Takk for svar!
Jeg tror det er denne typen alger ja, men jeg forstår ikke hvordan jeg har fått dem, for jeg renser en gang i uken... vet noen hvorfor?
Skal prøve eplesnegler
Om noen har andre tips vil jeg gjerne høre!!
Skal prøve eplesnegler
Om noen har andre tips vil jeg gjerne høre!!
Postet 11.06.09 kl 15:17
Hva slags sand har du egentlig brukt i dette akvariet? Det er mulig sanden er for finkornet, slik at den blir for kompakt og det er stillestående soner mht vannsirkulasjon. BGA trives ikke der sirkulasjonen er bra, man finner dem stort sett der det er lite eller ingen sirkulasjon. At den legger seg på sanden tyder på at noe er galt med bunnlaget, samt sirkulasjonen der og fra filteret ditt.
Hva slags akvarium (str osv) er det, og hva slags filterløsning har du her?
BGA fjernes ved mørklegging, og ingen fôring av fiskene i den tiden. Det kan ta opptil en ukes total mørklegging av karet (dekk til med håndklær eller tepper!) for å bli kvitt det. Men hvis man ikke gjør noe med årsaken, kommer de bare tilbake. Det er viktig å få klargjort hva som gjør at du har så hissig form for BGA angrep i karet ditt, slik at årsaken til problemet rettes på og de kan utryddes for godt. Jeg har mistanker til sanden din.
BGA er ikke en plante/alge egentlig, det er en bakterie. De dør av salt. Men i slike mengder og over så stort område som du har, er ikke det noen god metode. Men om man er plaget med noen få, små flekker, kan man skru av filteret litt, og så ta en klype saltkorn mellom fingrene (klem hardt) og så senke armen ned i karet til BGA flekken. Der strør man så saltkornene over BGA'en, og i løpet av noen minutter endrer den farge og blir rød. Da er den død og kan slamsuges opp, og filteret startes igjen.
Hva slags akvarium (str osv) er det, og hva slags filterløsning har du her?
BGA fjernes ved mørklegging, og ingen fôring av fiskene i den tiden. Det kan ta opptil en ukes total mørklegging av karet (dekk til med håndklær eller tepper!) for å bli kvitt det. Men hvis man ikke gjør noe med årsaken, kommer de bare tilbake. Det er viktig å få klargjort hva som gjør at du har så hissig form for BGA angrep i karet ditt, slik at årsaken til problemet rettes på og de kan utryddes for godt. Jeg har mistanker til sanden din.
BGA er ikke en plante/alge egentlig, det er en bakterie. De dør av salt. Men i slike mengder og over så stort område som du har, er ikke det noen god metode. Men om man er plaget med noen få, små flekker, kan man skru av filteret litt, og så ta en klype saltkorn mellom fingrene (klem hardt) og så senke armen ned i karet til BGA flekken. Der strør man så saltkornene over BGA'en, og i løpet av noen minutter endrer den farge og blir rød. Da er den død og kan slamsuges opp, og filteret startes igjen.
Postet 11.06.09 kl 16:08
Endret: 11.06.09 kl 16:10
pimeJeg tror det er denne typen alger ja, men jeg forstår ikke hvordan jeg har fått dem, for jeg renser en gang i uken... vet noen hvorfor? Skal prøve eplesnegler;) Om noen har andre tips vil jeg gjerne høre!!
Da lurer jeg på hvordan du renser karet ditt, for skal ikke være nødvendig å rense karet så ofte. Vannbytte 1-2 ganger i uka bør i de fleste akvarier være nok. Filtre skal heller ikke renses for ofte, kunn når sikrulasjonen er merkbart redusert og da skal filtersvampene bare krøstes forsiktig i akvarievann. Hvor stort kar har du og hva slags filter?
Postet 11.06.09 kl 16:10
Postet 11.06.09 kl 17:42
Når jeg renser akvariet, bruker jeg en slamsuger og støvsuger hele bunnen, så det ikke virvles ut i vannet.
Karet er på 300 liter og jeg har en utvendig Eheim 2226 og for tiden har jeg også to invendige filtere. Jeg har også en bølgesimulator jeg kan sette på, men jeg er redd det vil bli for slitsomt for fiskene... Jeg bruker blåsten sanden fra Biltema, men jeg ser jo mange andre bruke denne uten problemer...
Ved bruk av sånn salt, er det snakk om vanlig husholdningsalt, eller akvariesalt?
Karet er på 300 liter og jeg har en utvendig Eheim 2226 og for tiden har jeg også to invendige filtere. Jeg har også en bølgesimulator jeg kan sette på, men jeg er redd det vil bli for slitsomt for fiskene... Jeg bruker blåsten sanden fra Biltema, men jeg ser jo mange andre bruke denne uten problemer...
Ved bruk av sånn salt, er det snakk om vanlig husholdningsalt, eller akvariesalt?
Postet 11.06.09 kl 21:59
Vanlig salt. Men som sagt; saltmetoden er neppe brukbar til så store flekker og så stor utbredelse som ditt angrep ser ut til å være.
Du kan prøve å omdirigere litt på utblåset fra en av de innvendige filterne dine, og rette det mot stedet du synes BGA'en er verst på bunnen. Men fjern først det du kan se. Sjekk så om det kommer like fort tilbake når filteret har blitt omdirigert til å blåse dit og har stått slik noen dager.
Du kan prøve å omdirigere litt på utblåset fra en av de innvendige filterne dine, og rette det mot stedet du synes BGA'en er verst på bunnen. Men fjern først det du kan se. Sjekk så om det kommer like fort tilbake når filteret har blitt omdirigert til å blåse dit og har stått slik noen dager.
Postet 11.06.09 kl 22:03
Endret: 11.06.09 kl 22:04