Planter som står i sterk strøm, noen som har forslag?

Er det noen der ute som har et par gode forslag til planter som kan "stå pent" i sterk strøm? Med sterk strøm mener jeg over 2400l/t.. Med "stå pent" mener jeg planter som ikke legger seg etter strømmen, men står oppreist og på en måte "danser" i strømmen.

Jeg har satt opp et malle-akvarie som jeg har 2 Echinodorus bleheri i, men jeg er ute etter litt lave, "sterke" planter som kan fylle opp en av sidene i akvariet.

Jeg har 2 x 36W (Phillips 956 & Sylvania Aquastar) lysrør og (desverre) ingen Co2 anlegg.

Noen som har lyst til å bidra?
Det første jeg tenkte på var vallisneria, gjerne kjempe vallisneria, de burde vel gå. Men det var vel slike du ikke ville ha? Etterpå kom jeg på at jeg har en plante som jeg tror er Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B" og den får en ganske tykk stamme og kan kanskje klare seg i sterk strøm. Uansett, jeg vet ikke for så mye sirkulasjon har jeg ikke selv. Det pleier jo som regel å være ett stille parti her og der og der kan du jo også putte inn noen lotus etc som kan lure seg opp.

Er ikke anuabis relativt kraftige. Mulig de blir meg ustabile når de blir større.

-Tim
Jeg synes vallisneria er en av de få plantene som fremdeles tar seg godt ut når de er bøyd i strømmen Sannsynligvis fordi de har like over- og undersider på bladene, til forskjell fra de fleste andre planter. Vallisneria blir derfor ikke seendes "vrengt ut" til tross for stor sirkulasjon.

Det er ikke mange akvarierplanter som er "pinnestive" nok til å stå rett i sterk sirkulasjon, dessverre. Men Anubias-slekten er en familie du kan se nærmere på. De vokser uhyggelig tregt, men det sparer deg til gjengjeld for mye lukearbeid Kjøp riktig mange anubias, sett dem i grupper i sprekker i steinformasjoner eller fest dem på røtter, så ser det straks grønnere og mer levende ut Bare husk at de helst ikke bør stå i for sterkt lys. Siden det er malle-akvarium du planlegger, så regner jeg med at du vil gå for relativt dempet belysning...? Maller er jo ikke særlig glade i skarpt lys.
Med for sterkt lys vil anubiasen bare bli algegrodd, siden de vokser så sakte.
Har selv satt ned Tiger vallisneria i mitt mallekar. I karet har jeg pumpe som skal gi 1050l/t og en sirkulasjonspumpe som skal gi 2300l/t, men ligger vel totalt på ca. 2600 l/t reeelt tenler jeg.
Synes det ser bra ut med vallisneria, gjør ikke noe om de blir "liggende" litt. Men såpass sterk strøm, og at det er et mallekar du skal ha det i, blir det jo å forsøke å imitere en elv. Vil tro at plantene i en elv også ligger litt
Ellers har jeg satt inn litt lavere echinodorus-planter og cryptocoryne, samt litt gress (husker ikke navnet, sorry). Bilder fra karet ligger på profilen min om du vil ta en titt.
Tusen takk for alle svarene og forslagene.

Vallisneria hadde jeg faktisk ikke engang tenkt på. Det var jo en kjempe idè!
SivH: Ja du har helt rett, er elveakvarie "looken" jeg er ute etter. Jeg har tenkte på å ha en type gress her evnt Echinodorus augustifolius eller tenellus.. Men vil ikke mallene rote dette opp igjen? Da tenker jeg på vist det ikke får tid til å spre og feste seg.

Anubias har jeg prøvd meg på før og jeg fikk de bare algegrodd. Jeg har et par nana og petite som står litt i skyggen i Ancistrus-karret mitt og de har klart seg.
Når det gjelder dette med dempet belysning har jeg ekstremt lyst på det.. Men aner ikke hva/hvordan det er. Hvor mange lysrør burde det være max (med tanke på at noen planter må klare seg ihvertfall)? Og hvilket lysrør gir "penest" belysning?

Siamensis 53B har jeg også fra før i andre karr, men desverre ingen med tykk nok stamme.. Dessuten skulle jeg gjærne holdt litt på "Amazonas følelsen".
Jo, det kan nok hende at mallene vil romstere så mye at gress vil løsne. Jeg har ikke satt ned så mye gress enda, og mallene mine er ganske små enda så de gjør ikke så mye ut av seg Kan dessverre ikke gi deg noen erfarne tips når det gjelder gress. Sjekket tellenus nå, og det er det jeg har satt ned.
Men du kan jo plassere gresset på steder hvor mallene mest sannsynlig ikke vil bevege seg så mye. Prøv deg frem
Blir spennende å se hvordan karet blir når du er ferdig! Trenger inspirasjon!

Det skal jeg gjøre. Takker for forslaget.

Jeg har laget en tråd hvor jeg skriver litt mer detaljert om hva jeg gjør med karret. Du kan se den her.
Liten feilopplysning av meg om hva jeg hadde satt ned av gress i karet mitt. Byttet i går ut til denne; Lilaeopsis macloviana
Gikk litt fort dessverre..

Skal sjekke ut den andre tråden din
NorthHawk
Når det gjelder dette med dempet belysning har jeg ekstremt lyst på det.. Men aner ikke hva/hvordan det er. Hvor mange lysrør burde det være max (med tanke på at noen planter må klare seg ihvertfall)? Og hvilket lysrør gir "penest" belysning?

Både vallisneria og anubias greier seg med moderat belysning. I akvarier jeg vil ha moderat til lav belysning, bruker jeg kun ett lysrør. For fiskenes del er det mer enn nok, spesielt hvis det er snakk om maller. De har en tendens til å sky lyset Sverdplanter overlever med kun et lysrør, men de vokser svært sakte da. Jeg har flere kar med sverdplanter og kun et lysrør, og det blir mindre alger av det og mindre lukejobb

Ser du skriver at du har to 36 w rør, men du skriver ikke hvor stort akvariet er.
Men jeg tror du kan greie deg lenge med kun et rør dersom du velger de to nevnte plantene - de klarer seg gjennom det meste Moderat belysning vil kanskje gjøre at vallisneriaen ikke sprer seg som ugress, slik den vanligvis gjør. Mindre luke-arbeid på deg
Ok, da går jeg nok for disse to plantene.
Glemte helt i forbifarten å nevne størrelsen på akvariet ja, 130x45x40cm blir rundt regnet 234L.
At sverdplantene ikke vokser så for kan bli et problem ang augustifoliusen jeg snakket om å sette inn, men jeg tror jeg prøver å ser hvordan det går. Kan jo evnt sette Arcpoden min over akkurat det stedet vist den ikke får nok med det ene lysrøret. Burde jeg bruke phillipsen eller sylvanian foresten? Har du noen formening om det?
mona o
Jeg synes vallisneria er en av de få plantene som fremdeles tar seg godt ut når de er bøyd i strømmen :-)

Dersom du ønsker å gi intrykk av sterke strømforhold er Crinum calamistratum og Cryptocoryne crispatula "balansea" også fine når de strekker seg med strømmen.
Er du helt sikker på at du har 36 w og ikke 38 w? Du skjønner, jeg har et par akvarier på 120 cm, og de bruker 38 w rør. Siden ditt akvarie er 10 cm lengre enn det, hadde jeg trodd du ville brukt det samme...? Men det kommer vel an på hvordan "innmaten" i lysarmaturet er utformet, kanskje.

Philips og Osram leverer gode dagslysrør, og de har 36 w :
Osram 965.
Jeg bruker de rørene i flere akvarier, forresten. Ikke imponerende plantevekst-hastighet, men bra nok. Og siden det er et malle-akvarium du skal ha med moderat belysning, tror jeg det passer midt i blinken.

Jeg liker ikke Sylvania lysrør :p Jeg har bare alge-minner om dem!
Humunuku
[QUOTE=mona o]Jeg synes vallisneria er en av de få plantene som fremdeles tar seg godt ut når de er bøyd i strømmen :-)

Dersom du ønsker å gi intrykk av sterke strømforhold er Crinum calamistratum og Cryptocoryne crispatula "balansea" også fine når de strekker seg med strømmen.

Begge disse var virkelig nydelige og hadde sikkert tatt seg veldig bra ut i karret mitt. De skal jeg skrive bak øret så jeg husker de. Tusen takk, men akkurat for øyeblikket har jeg veldig lyst til å ha planter fra Amerika.

mona o
Er du helt sikker på at du har 36 w og ikke 38 w? Du skjønner, jeg har et par akvarier på 120 cm, og de bruker 38 w rør. Siden ditt akvarie er 10 cm lengre enn det, hadde jeg trodd du ville brukt det samme...? Men det kommer vel an på hvordan "innmaten" i lysarmaturet er utformet, kanskje. Philips og Osram leverer gode dagslysrør, og de har 36 w : [URLBLOCK3]. Jeg bruker de rørene i flere akvarier, forresten. Ikke imponerende plantevekst-hastighet, men bra nok. Og siden det er et malle-akvarium du skal ha med moderat belysning, tror jeg det passer midt i blinken. Jeg liker ikke Sylvania lysrør :p Jeg har bare alge-minner om dem!

Hehe! jeg har egentlig dårlige erfaringer med sylvania selv men fargene på fiskene kommer veldig godt fram med de.
Som skrevet før har jeg et phillips TLD 956 i armaturet mitt nå og det er garantert 36w. Det har jeg nettopp kjøpt selv. Jeg husker jeg hadde et Osram 956 i Ancistrus-karret mitt før det gikk og jeg kjøpte et Aqua-glo, mener det var ganske lik farge som det er på phillipsen.. på Osramen altså. Jeg får se hva det blir til. Kan kanskje prøve med sylvanian en stund og hvis algene blomstrer bytter jeg.
Jeg ser at Aquamanias har fått inn tre typer Vallisneria nå, og til en veldig hyggelig pris (som han alltid har). Planter går jo kjempefint å sende i posten.

Vallisneria spiralis kun 29,-
Vallisneria gigantea kun 29,-
Vallisneria asiatica kr 29,-

Og sannelig har han ikke Aponogeton Crispus også, til samme pris Det er en kjempfin plante, som vokser ut av en løk. Men vær obs på at denne løkplanten (eller var de en av de andre i samme slekt...?) kan plutselig få det for seg at den skal gå i dvale, og feller da bladene og står uten i flere mnd. Så plutselig begynner den å vokse igjen. Av og til kan man lykkes med å bryte dvalen ved å ta opp løken og flytte den litt. Men det er ikke alltid det funker, det virker som løken rett og slett trenger en viss dvaleperiode. Så det er nok best å la den stå noen uker iallefall, før man prøver å "vekke den" igjen ved flytting

PS!
Tropica skriver at akkurat denne Aponogeton'en ikke trenger dvaleperiode i akvarium. Det var jo kjempebra!
Tror sannelig jeg skal bestille meg et par slike løker! Nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap