Hc cuba. nok lys?

Jeg har tenkt til å prøve meg på Hemianthus callitrichoides "Cuba" i 54L min. Den har jeg tenkt å la Kirsebærreker pusse å holde fin, sammen med en 11stk stor stim med Trigonostigma hengeli.

Jeg har et standard armatur med 1x15W Aquasky 6000K lysrør. Dette har jeg hatt veldig god plantevekst med, de plantene jeg snakker om er; Ludwigia Repens, Bolbitis heudelotii og Echinodorus bleheri. Hygrophilia corymbosa "Siamensis 53B" har strekt seg litt å mistet blader nederst, og det er jo et tegn på dårlig lys.

Jeg har lest litt om HC Cuba'n, å har skjønt at denne krever en del lys. Jeg lurer da på om det holder for meg å kjøpe et Arcadia lysrørsett 15 w å suplere med det gamle, eller burde jeg ta helt av å bytte ut det gamle røret med et Glomat 2 T5 2x24w?
Etter min erfaring så er ikke dette nok lys, jeg har hatt hell med denne og andre lignende med et lys på 4x15w på 50 liter, dvs. 60w, det hadde nok heller ikke vært noen ulempe og hatt enda litt mer, muligens så mye som 6x15w. I tilleg så må du ha tilførsel av co2 om du vil at planten skal bli som den skal. Ellers så blir den bare lang og puslete.
Rune Evjeberg
Etter min erfaring så er ikke dette nok lys, jeg har hatt hell med denne og andre lignende med et lys på 4x15w på 50 liter, dvs. 60w, det hadde nok heller ikke vært noen ulempe og hatt enda litt mer, muligens så mye som 6x15w. I tilleg så må du ha tilførsel av co2 om du vil at planten skal bli som den skal. Ellers så blir den bare lang og puslete.

man altså ha co2? Det skurrer litt inni mitt hode, for co2 har vel egentlig ikke noe å gjøre med om planten strekker seg eller ikke...? Det kommer vel ann på lyset?
Men takk for svar. Jeg regnet med at det ville bli litt lite lys ja, men hvis jeg kjører 2x15W T8 og 2x24w T5? Tror du det ville være nok for denne planten?
Mer lys hurtigere gang på fotosyntesen, planten trenger mer Co2 for og utføre dette.

Jeg vil tro 2x15 og 2x24 er godt ja.

yes yes. Da hadde jeg missforstått
Takktakk, Da blir det nok 1 av hver og ombygging av armaturet neste måned.
Tenkte meg det var lurt å sjekke her før jeg kjøpte planten å prøvde.
Hvis plantene strekker seg etter lyset er det også et tegn på at du har for dårlig lys. Planter som strekker seg langt etter lyset, vokser ofte "raskere" og blir veldig lange og tynne/puslete, dette er fordi de prøver etter all makt å komme frem til lyset. Da ender man opp med en tynn, lang plante som med riktig lys ville vært tett og kortere. Så selv om plantene vokser raskt, betyr ikke det at den trives.
Munken
Hvis plantene strekker seg etter lyset er det også et tegn på at du har for dårlig lys. Planter som strekker seg langt etter lyset, vokser ofte "raskere" og blir veldig lange og tynne/puslete, dette er fordi de prøver etter all makt å komme frem til lyset. Da ender man opp med en tynn, lang plante som med riktig lys ville vært tett og kortere. Så selv om plantene vokser raskt, betyr ikke det at den trives.

Det var dette jeg hadde for meg også. Men jeg regner med at det er en mix av næring, lys og Co2 som gjør at akkurat denne planten blir nydelig grønn å legger seg som et tett teppe.
Er det foresten noen som har et godt forslag til bunnnæring som gjør at jeg ikke trenger å "restarte" akvariet? Altså så jeg slipper å måtte ta ut substratet for å legge et lag næring under..
Tenkte bare å nevne for deg at med så mange lysrør vil oppvarmingen av akvarievannet kunne bli et problem. Hvert lysrør gir sitt bidrag med varme, og det kan fort bli et problem. Spesielt for rekene. Men også en del planter mistrives om tempen blir for høy.
Har du egentlig tenkt på hvilke innhogg den stimen med rasboraer vil gjøre i reke-beholdningen...?

Det finnes mange typer plantenæringstabletter som kan brukes. Blant annet har jo Tropica en ganske ny serie med plantenæring. Blant annet finnes det i kapsler til å dytte ned i bunnlaget har jeg sett. Du kan i tillegg også bruke Amtra lateritt-leirekuler. Begge deler fås hos Webzoo, tror jeg.
mona o
Tenkte bare å nevne for deg at med så mange lysrør vil oppvarmingen av akvarievannet kunne bli et problem. Hvert lysrør gir sitt bidrag med varme, og det kan fort bli et problem. Spesielt for rekene. Men også en del planter mistrives om tempen blir for høy. Har du egentlig tenkt på hvilke innhogg den stimen med rasboraer vil gjøre i reke-beholdningen...? ;) Det finnes mange typer plantenæringstabletter som kan brukes. Blant annet har jo Tropica en ganske ny serie med plantenæring. Blant annet finnes det i kapsler til å dytte ned i bunnlaget har jeg sett. Du kan i tillegg også bruke Amtra lateritt-leirekuler. Begge deler fås hos Webzoo, tror jeg.

Hei Mona.
Varme var et godt poeng! Så langt hadde jeg ikke tenkt.. Muligens jeg lager et "henge-armatur"...?
Du vet det at Hengeli bare blir 3.5cm? Jeg har 0 problemer med innhugg i reke-bestanden min. Faktisk har jeg ikke fått oppdrett på kirsebærene mine før jeg kjøpte de (Ikke at jeg tror de har noe med det å gjøre, men en litt arti fakta).

Amtra laterittkuler har jeg alt (kjøpt på din anbefaling og kan absolutt anbefale videre, Sverdplantene mine er store og fine.), men jeg tenkte mer på noe litt mindre, kanskje noen vet om noe aom kan legges oppå den sanden jeg har med et lite lag sand oppå der igjen? Jeg kjenner til de fleste merkene på de "mest kjente" nettsidene.
Jeg tror det er lurt å dytte den plantenæringen du skal ha i bunnlaget så langt ned som mulig.
Hvis du gjør som du foreslår, bare legger noe oppå sanden du har, og så dekker det med bare et tynt lag til med med sand, vil store mengder næringsstoffer lekke ut i vannmassene og du får en alge-boom uten like
Litt avhengig av hva slags planter du velger til karet, men... det som fremmer minst algevekst er etter min mening den som gjemmes godt nedi bunnlaget der plantenes røtter finner den (og ikke algene). Alle planter med mye røtter og god rotutvikling forsyner seg av næring i bunnlaget.

Joda, jeg så at den rasboraen du nevner bare blir 3½ cm Men ikke la størrelsen lure deg Det hindrer dem ikke i å ta rekeyngel. Småfisk som f.eks. stjernedanio, omtrent samme størrelse som rasboraene, er noen råskinn på reke-jakt!

Jeg vet ikke om noen norske nettbutikker som selger Dennerle plantegjødning dessverre, ellers skulle jeg gladelig anbefalt deres plantenæring. Kvalitet for alle penga! Jeg bruker bare tabletter av det merket. Jeg bruker ingenting flytende i vannet, for da popper algene frem med det samme.

Her kjøper jeg
Dennerle plantegjødning, spesielt mye bruker jeg av Echinodorus tabs.
mona o
Jeg tror det er lurt å dytte den plantenæringen du skal ha i bunnlaget så langt ned som mulig. Hvis du gjør som du foreslår, bare legger noe oppå sanden du har, og så dekker det med bare et tynt lag til med med sand, vil store mengder næringsstoffer lekke ut i vannmassene og du får en alge-boom uten like :-) Litt avhengig av hva slags planter du velger til karet, men... det som fremmer minst algevekst er etter min mening den som gjemmes godt nedi bunnlaget der plantenes røtter finner den (og ikke algene). Alle planter med mye røtter og god rotutvikling forsyner seg av næring i bunnlaget.

Du har nok et poeng her, jeg tror nok jeg restarter karret når jeg flytter (par måneder til) å legger bunn-næring helt nederst. Vet du noe om Tetra's substrat næring?

mona o
Joda, jeg så at den rasboraen du nevner bare blir 3½ cm :) Men ikke la størrelsen lure deg ;) Det hindrer dem ikke i å ta rekeyngel. Småfisk som f.eks. stjernedanio, omtrent samme størrelse som rasboraene, er noen råskinn på reke-jakt!

Ok, takk for advarselen. Jeg skal holde et øye med de.

mona o
Jeg vet ikke om noen norske nettbutikker som selger Dennerle plantegjødning dessverre, ellers skulle jeg gladelig anbefalt deres plantenæring. Kvalitet for alle penga! Jeg bruker bare tabletter av det merket. Jeg bruker ingenting flytende i vannet, for da popper algene frem med det samme. Her kjøper jeg [URLBLOCK1], spesielt mye bruker jeg av Echinodorus tabs.

Flytende næring har jeg også dårlig erfaringer med, så det styrer jeg unna.
Jeg har ganske god vekst med Amtra laterittkuler på Echinodorus som skrevet tidligere, men jeg tror kanskje jeg skal prøve Dennerle når økonomien min retter seg litt. Takk for forslaget.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap