Plantenäring

Hei folkens!
Har tenkt å kjöpe plantenäring, noen tips på hva som funker evt. ikke funker ? Er det man stikker ned i jorden best eller flytende ?
Det kommer helt an på planten. Noen planter må ta opp næring fra røttene, mens andre planter må ha næringen fra vannet.
Noen som har noen typer å anbefale da?
Plantenæring
hei tropica aquacare flytende plantenæring,ferrogan flytende hjelper når det er dårlig med jern i vannet.bruker plantenærings tabeletter i røttene på plantene.du får ferrogan i pulverform også.du må vurdere om du skal bruke flytende eller fastform.
Jeg bruker JBL kuler uten Nitrat/fosfat for planter som tar opp næring fra rot, og bruker ProDac Nutron Ferro til de som tar opp direkte fra vannet.

Nutron Ferro skal bare brukes om vannet er jernfattig som hos meg. Ellers er det Nutron Flora som skal brukes.

-Tim
Så planter med rot kan ta opp flytende näring fra vannet og bruke det ?
Jeg brukerajana Plant Root
Nitrat free
phosphate free.

Kjempefornøyd!
Akvariegutten
Så planter med rot kan ta opp flytende näring fra vannet og bruke det ?

Nei, ikke alle. Som sagt må du fortelle hva slags planter du har, for at man skal kunne gi deg råd om hva slags plantenæring du kan eller bør bruke.

Jo større rotnett en plante har, jo større er sannsynligheten for at dette er en plante som trekker næringen sin til seg fra bunnlaget. F.eks. sverdplanter.
Sverdplanter pleier å like lateritkuler (som er tørket rød leire med naturlig høyt jern- og næringsinnhold). Selv har jeg også god erfaring med AquaMedic Radix. Men aller mest bruker jeg plantenæringstabletter fra kvalitetsleverandøren Dennerle. Dessverre vet jeg ikke om noen norske nettbutikker som selger det merket, men jeg pleier å kjøpe fra tyske nettbutikker som f.eks. her hos Zoobuy. Dennerle plantenæring gir resultater - garantert

Spinkle stilkplanter som f.eks. Hydrocotyle leucocephala med lite eller svakt rotnett tar næringen fra vannmassene, og bør derfor få litt flytende næring i vannet.

Men en god tommelfingerregel er å aldri ta så mye som flasken påstår at du skal. Det blir det gjerne alger av....
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap