Sør-amerikanske planter som vokser over vannskorpa?

Jeg har et Juwel Lido som jo er ganske høyt i forhold til bredden, så jeg kunne tenke meg å ikke fylle helt opp med vann og ha noen planter som vokser litt opp over vannet samt noen røtter som stikker opp. Har noen noen tips til hvilke planter som egner seg til det?
Hvor stort er dette karet?
Jeg har noen svære sumpplanter i 4000 literen min. De vokser ut av karet og opp under taket. Bladene blir store og hjerteformede, med "utforming" i.

Skal du på storauksjonen til HAK, kan jeg ta med noen avleggere.

Vet ikke navnet på denne planta, men de selges som vanlige potteplanter. De krever mye lys, og fuktighet, og passer fint i et paludarium o.l.

Send meg en mail, så kan vi prates om det.
Vet du hvor planten er fra da? Jeg er litt sær på at den MÅ finnes i Sør-Amerika... :p
Dette skal være en plante fra Amazonas.

Har selv, kun Sør-Amerikansk fisk og planter i 4000 literen nå.
Du ser litt av planten i denne filmen fra karet mitt.

Største bladene er nesten 1 meter diameter.
Går det an å beskjære den? Hvis ikke blir den altfor stor. Akvariet mitt er bare 120 liter.
Alt kan egentlig beskjæres. Kan ta med et par små avleggere til Storauksjonen, om du vil ha. De lager også noen flotte undervannsrøtter, som er bra om du har småfisk i karet.
Flott. Skal du ha noe for dem?
Alle "amazonas" planter av denne typen blir jo svære, og må nok beskjæres. Om du har godt lys i taket, vil denne vokse opp av karet, og opp under taket. Den tar ikke større plass nede i karet fordet.

Skal ikke ha noe for en slik avlegger.

Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap