Anubias barteri

Kan den planten stå ned i sanden eller skal den festes til røtter/steiner?

Jeg har Barteri, Vallesneria og vasspest, tar de opp næring via røttene eller fra vannet? Skal de ha flytende næring eller kuler i sanden ved røttene?
Har til nå brukt kuler.

Det fins ulike varianter av den. Hvilken variant tenkte du på?

Virker som det går greit uten å feste den til rot/kokosnøtt eller tilsvarende, selv om det ofte blir gjort.

Plantedatabasen
i plantebasen er det den det står Anubias Barteri "barteri", det er den jeg har.
"The rhizome remains above the substrate, tethered to litter like rocks and wood. If buried beneath a substrate, the rhizome may rot."

Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anubias_barteri_var._barteri

rhizome = "hovedrota" til planten
Takker for svar. Spiller det noen rolle hvilken stein de festes til eller skal det helst være lavastein?
Det brukar inte spela någon större roll vilken sorts sten du sätter fast plantan på men lavasten växer den ganska lätt på.
Plussmedlem
Wenche79
Kan den planten stå ned i sanden eller skal den festes til røtter/steiner? Jeg har Barteri, Vallesneria og vasspest, tar de opp næring via røttene eller fra vannet? Skal de ha flytende næring eller kuler i sanden ved røttene? Har til nå brukt kuler.

Anubias virker å være avhengig av at substratet er godt ventillert hvis ikke rhizomet skal råtne om den står i sanden. Jeg har anubias stående litt både-og og ingen viser tegn til forråtnelse. De vokser godt. Jeg har dog en armada av sandsnegler i karet. Det kan nok ha en effekt.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap