Planter som "snacks" - et problem hos meg.

Jeg er hage-elsker og får til mye med planter utendørs.
Akvarieplanter derimot er ikke min sterke side.
Jeg velger derfor nå alltid enkle eller middels lette planter til mine kar.

Og. Det går adskillig bedre nå enn tidligere. Jeg får stadig fler og fler planter til å trives.
Jeg har ikke noen "store CO2 systemer". Men har brukt Søchting Carbonator CO2 System. Jeg tilsetter plantegjødsel og jern. (Tropica Aquacare Flytende og Ferrogan)

Siden det nå går mye bedre med akvarieplantene mine, uten at jeg helt kan peke konkret på hvorfor..., har tankene begynt å arbeide med at min 720 liter må få en overhaling hva planter angår.
Beplantningen her består nemlig mest av Vallisneria americana "natans" og Anubias Anubias barteri "nana".

Det er to årsaker til dette kjedelige, ensformige plantevalget;
1. Den er meget enkel å få til.
2. Enkelte fisker i dette karet spiser planter som snacks.

Og da er jeg ved min tråds kjerne - at enkelte fisker ser på enkelte planter som snacks.

Jeg har ikke tall på hvor mange forsøk jeg har gjort på å kjøpe og sette inn nye planter her. Jeg rekker ikke selv ta livet av plantene. Nei. Det ordner mine SAE og mine Praktbotiaer. De oppfører seg som om det er lørdagsgodt de har fått - og på to dager er plantene rett og slett spist opp. Kostbar snacks vil jeg påstå.
Jeg mener selv at innbyggerne i dette karet får nok og variert med mat. Men likevel altså angriper de nye planter med stor umettelig apetitt.
Jeg har derfor nærmest gitt opp å få dette karet fint beplantet - det er ett år siden jeg sist "gav dem planter som snacks" nå.
Men. Når jeg nå ser på mine andre akvarier at plantene jeg har der er frodige, varierte - at jeg lykkes bedre med plantene nå enn tidligere - så får jeg jo lyst til at slik skal det være også i min 720 liter.

Og da har jeg endelig kommet frem til spørsmålene mine.
Praktbotiaer og SAE; er dette normal oppførsel for dem, å spise planter som snacks?
Har noen erfaring og tips å komme med - på planter som ikke "smaker godt" og som kanskje kan få stå i fred hos meg?

mvh
Praktbotia kjenner jeg ikke, men SAE spiser ikke friske planter hos meg. Halvdøded, halvråtnede blader derimot går ned på høykant.

-tim
Mine SAE spiser bare andemat, det liker de godt. Sikkert derfor jeg har så frodige planter nå

Eneste problemet mitt er at andematen må lukes bort så ofte. Blir aldri helt kvitt den:P
Kine Kristine og Tim;
Vet dere hva plantene dere har i karet - ilag med deres SAEèr, heter?

Tim; Her går dessverre alt ned .... nesten.

Vallisneriaàn og Anubiasàn blir kun støvsugd for alger med forsiktige bevegelser.
Enkelte andre planter jeg har satt inn derimot brukes det grov vold imot.

Kine Kristine; Du antar at dine SAE ikke "angriper" plantene dine på grunn av andematen? Har du testet ut dette?
Nå er jeg egentlig ikke interessert i å skaffe meg andemat - etter å ha lest mangt et innlegg om denne. Men synes det er interesagnt å høre likevel.

mvh
Nå har jeg oppdatert profilen min, så der kan du se hvilke planter jeg har

Ser bare at SAE spiser andematen, og den eneste planten med huller er Hygrophila difformis, men det er pga. alle ancistrusyngelen jeg har i karet. De elsker den, men den vokser så fort at den ikke tar skade av det. Og man ser det nesten ikke før du sitter helt opp i ruta på karet.

Jeg tror også at jeg kanskje forer fiskene mine mer enn andre.
2 gang daglig, med rekestiks for ciklider og bunnfor for grøntmaller. Ellers gis det ca. 2 gang i uka frosne mygglarver.

Eks: Den ene værålen min som er 3år, er 25cm lang, og 2cm tykk. Kjøpte for noen måneder siden en værål til, som var 5år, men bare 20cm lang, og halvparten så tykk. Nå er den 5år gamle nesten like stor

Kanskje mine SAE bare er for mett til å rasere karet...

Vil ikke anbefale andemat, nei. Vanskelig å bli kvitt hvis du ikke har karper.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap