Co2

I dag da jeg var å handlet inn ett par planter spurte jeg om disse kom til å vokse osv. Så sa han ja litt, men de vokser mer hvis du har CO2. Hvordan får jeg CO2? :S
co2 er karbondioksid, og finnes i vannet. I et akvarium kan det bli for lite oppløst co2 i vannet for plantene som bruker denne gassen til fotosyntesen.

De to vanligste metodene for å tilsette co2 er diy co2 eller å kjøpe et co2 sett med gassflaske. Det finnes anlegg com bruker karbonstaver og som kan ha ganske gode kontroller på mengden co2 i vannet til enhver tid, disse er selvsagt ganske dyre. Et hjemmelaget co2 anlegg basert på en tom ketchupflaske vil omtrent ikke koste noe som helst.

Et enkelt søk i forumet vil gi deg masse gode artikler og lenker om dette temaet, les litt før du setter en sats så du ikke forgifter fiskene dine.

Lykke til hilsen ola

Hvis du ønsker å prøve Co² tilførsel i akvariet, vil jeg anbefale deg å prøve et DIY-anlegg (Do It Youreself). Av den enkle grunn at det er billig, og det er enkelt å bygge. Da kan du lære hvordan ting fungerer, og se hvordan plantene utvikler seg i forhold til før tilsettningen. Hvis du etter å ha prøvd deg frem, vil du finne ut om det er verdt pengene å legge ut på et trykkflaskeanlegg. Det kommer litt an på størrelsen på karet, om det er behov for å invistere i trykkflaskeanlegg.

Noe som er viktig hvis man tilsetter Co², er at man også må tilsette plantenæring. Hvis du allerede tilsetter plantenæring, må dosene antagelig vis økes litt etter man har begynt med Co²-tilførsel. Pga. at økt vekst gir økt forbruk, Co² anses som plantenæring siden karbon er selve byggestenen i plantene. Det finnes også flytende karbontilskudd til akvarier.

Her er en link til Bjarne's Akvariesider. Hvis du klikker på artikkler, finner du en artikkel om å bygge DIY Co²-anlegg. Der finner du også oppskrift på sats, en ting jeg bruker i tillegg i denne oppskriften er gelatin. Jeg bruker oppskriften + 2-3 gelatinplater (fåes i dagligvarehandelen), utblandet i lunkent vann. Gelatinen gjør at satsen varer vesentlig lenger.

Hvis man borer gjennomføringer til slanger, bruk 5mm bor til 6mm luftslange. Da er det mye lettere å unngå lekasjer, det er muligens unødvendig med silicon ved denne metoden. Men jeg bruker det for sikkerhets skyld (lukter det sats i rommet, er der en lekasje.).

Googler du DIY Co², vil du finne mange metoder å bygge anlegg, forskjellige teknikker for å få Co² til å binde seg til vannet, forskjellige oppskrifter på sats og andres tips å erfaringer.

Her er en link til en side med Co²- calkulator og tabell, måles ut fra Ph og Kh verdien. Obs. Co² tilførsel vil senke Ph verdien litt.

Lykke til!

Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig K. Strand
Reklame for plussmedlemskap