Hvis du ønsker å prøve Co² tilførsel i akvariet, vil jeg anbefale deg å prøve et DIY-anlegg (Do It Youreself). Av den enkle grunn at det er billig, og det er enkelt å bygge. Da kan du lære hvordan ting fungerer, og se hvordan plantene utvikler seg i forhold til før tilsettningen. Hvis du etter å ha prøvd deg frem, vil du finne ut om det er verdt pengene å legge ut på et trykkflaskeanlegg. Det kommer litt an på størrelsen på karet, om det er behov for å invistere i trykkflaskeanlegg.
Noe som er viktig hvis man tilsetter Co², er at man også må tilsette plantenæring. Hvis du allerede tilsetter plantenæring, må dosene antagelig vis økes litt etter man har begynt med Co²-tilførsel. Pga. at økt vekst gir økt forbruk, Co² anses som plantenæring siden karbon er selve byggestenen i plantene. Det finnes også flytende karbontilskudd til akvarier.
Her er en link til Bjarne's Akvariesider. Hvis du klikker på artikkler, finner du en artikkel om å bygge DIY Co²-anlegg. Der finner du også oppskrift på sats, en ting jeg bruker i tillegg i denne oppskriften er gelatin. Jeg bruker oppskriften + 2-3 gelatinplater (fåes i dagligvarehandelen), utblandet i lunkent vann. Gelatinen gjør at satsen varer vesentlig lenger.
Hvis man borer gjennomføringer til slanger, bruk 5mm bor til 6mm luftslange. Da er det mye lettere å unngå lekasjer, det er muligens unødvendig med silicon ved denne metoden. Men jeg bruker det for sikkerhets skyld (lukter det sats i rommet, er der en lekasje.).
Googler du DIY Co², vil du finne mange metoder å bygge anlegg, forskjellige teknikker for å få Co² til å binde seg til vannet, forskjellige oppskrifter på sats og andres tips å erfaringer.
Her er en link til en side med Co²- calkulator og tabell, måles ut fra Ph og Kh verdien. Obs. Co² tilførsel vil senke Ph verdien litt.
Lykke til!