Eksplosiv vekst, vallisneria

Hei,

Har et lite problem her hos meg, plantene popper fram nye skudd som popcorn.
Det vokser helt villt i akvariet fortiden, spesiellt da vallisneria av forskellige typer og noen lotuser og flyteplanter. Alt annet (forskellig type "gress", svardplande, anubias og tildels javabregne og windeløv) vokser sakte og i beste fall moderat. Ikke så mye frafall og ingen visner fortiden, virker som om noen arter bare står stille der andre har optimale forhold...

Høres kanskje litt underlig ut, men hva kan jeg gjøre for å bremse veksten. Har slått av co2 for lengst. Lyset er på fra 11- 21, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre utover det.
Jeg tilfører ingen næring (nå), men har lagt ned en solid dose næring i substratet.
Tanken er 160L, jeg la ned en 10mm isoporplate i bunn, for å isolere mot varmetap i bunn. Oppå la jeg en boks med sera bunnæringsubstrtat, tror den var på ca 4 kilo som jeg blandet med ca 2 liter kompostert blomsterjord (simontorp 12 liter) jeg kjøpte på plantasjen. Oppå her la jeg 5-10 cm finkornet sand (samme grovhet som den groveste biltema sand) Så fikk det stort sett stå i fred. I starten var jeg skuffet over planteveksten og enkelte planter hadde problemer med å etablere seg. Hadde planer om teppe av "cuba", det gikk ikke, de visnet sakte men sikkert, selv med co2...
Nå tar det derimot helt av. Mulig årsaken er at Vallisneria og lotus når godt ned i bunnsubstratet med røttene og kommer ned til næringslaget..
Lotusen har 4-5 flyteblader på rundt 10 cm i diameter og begynner å bli for stor for tanken min.

Forstår selvsagt at dette ikke er en krise, er nok mange som skulle ønske det grodde like friskt som her hos meg, uansett, dette er også en erfaring. Er det bare luking som hjelper?

er vel stort sett luking som hjelper nå vil jeg tro. men du får jo se om det roer seg ned etterhvert, siden du har stoppet co2 og gjødseltilsettinga..

tok selv en halv bærepose med overskuddsplanter fra mitt akvarie i går :P
gulrotgress planten min er eksplosiv i vekst og skudd-dannelse. hehe

kanksje noen andre litt mer pro. planteakvariefolk har andre råd ? =)
Hadde et likende "problem" i et av karene mine så jeg satte til et par kjempe eplesnegler i noen uker og saken var løst. Obs! De kan være i overkant effektive
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap