- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Ph og plantevekst
Ph og plantevekst
Postet 31.01.10 kl 22:13
Det er en stor fordel å holde pH under 7. Ved pH-verdier under 7 så har man fri karbon i vannet. Dette kan plantene benytte direkte. Ved pH-verdier over 7 er mye av karbonet bundet opp og plantene må benytte en prosess for å få løst opp karbonet. Dette krever energi som planten ellers ville ha benyttet til vekst.
Postet 31.01.10 kl 22:49
Geir KristiansenDet er en stor fordel å holde pH under 7. Ved pH-verdier under 7 så har man fri karbon i vannet. Dette kan plantene benytte direkte. Ved pH-verdier over 7 er mye av karbonet bundet opp og plantene må benytte en prosess for å få løst opp karbonet. Dette krever energi som planten ellers ville ha benyttet til vekst.
Takk for svar.
Hva vil du anbefale som den beste måten å få redusert pH på?
Jeg prøver gradvis å senke i tanken min, men synes det tar lang tid, og jeg har faktisk problemer med å se om den synker i det hele tatt...
I krana har jeg pH på 8-8.5 (egen brønn), og jeg bruker eikebark-ekstrakt for å senke pH ved hvert vannbytte.
Hva med CO2-tilskudd?
- m66 -
Postet 31.01.10 kl 23:06
Du må måle kH for å se hvilke tiltak som kan settes inn. Har du høy kH er det ikke lett å få redusert pH da vannet buffrer pH.
Jeg liker kombinasjoner der man benytter seg av flere tiltak slik at man ikke overdoserer for eksempel CO2. Jeg benytter filtrering over torv samt CO2. Fortsatt er det slik at man må redusere kH hvis man vil ha pH mellom 6 og 7. KH på rundt 2 er en grei verdi å forholde seg til.
Postet 31.01.10 kl 23:24
Jeg bruker CO2 for å få ned pH og tilsette CO2 også selvsagt. Bruker en variant av denne oppskriften.
Jeg har tenkt senere i år hente regnvann da det har en pH på 5.6 eller så. Så får vi se hva som gir best resultat. De fleste vannene her hvor jeg bor har også veldig lav pH så jeg prøver nok noe fra disse også.
Jeg har tenkt senere i år hente regnvann da det har en pH på 5.6 eller så. Så får vi se hva som gir best resultat. De fleste vannene her hvor jeg bor har også veldig lav pH så jeg prøver nok noe fra disse også.
Postet 31.01.10 kl 23:28
Geir KristiansenDu må måle kH for å se hvilke tiltak som kan settes inn. Har du høy kH er det ikke lett å få redusert pH da vannet buffrer pH.
Ferske målinger viser at jeg har en kH=7 i vannet, målt med Tetratest/dråpe.
Geir KristiansenJeg liker kombinasjoner der man benytter seg av flere tiltak slik at man ikke overdoserer for eksempel CO2. Jeg benytter filtrering over torv samt CO2. Fortsatt er det slik at man må redusere kH hvis man vil ha pH mellom 6 og 7. KH på rundt 2 er en grei verdi å forholde seg til.
Hva innebærer 'filtrering over torv'?
Hvordan får jeg redusert kH?
- m66 -
Postet 21.02.10 kl 11:33
Endret: 21.02.10 kl 11:36
Jeg stusser litt over den kH-verdien din. Har du kommunalt vann eller brønnvann?
Hvis du har kommunalt vann så tviler jeg på at du virkelig har kH på 7. I så tilfelle vil du ha skyhøy pH.
Filtrering med torv gjøres ved å legge en strømpe med torv i et utvendig filter. Har du bakgrunn med kammer kan strømpen legges der hvis vann trekkes gjennom bakgrunnen med sirkulasjonspumpe.
Postet 22.02.10 kl 00:16
Geir KristiansenJeg stusser litt over den kH-verdien din. Har du kommunalt vann eller brønnvann? Hvis du har kommunalt vann så tviler jeg på at du virkelig har kH på 7. I så tilfelle vil du ha skyhøy pH.
Jeg bor 'på landet' så jeg har eget borevann. Pumper det opp fra 100 m under bakken, har høy kH og skyhøy pH. pH synes jeg er vanskelig å måle, men den ligger på 8,5 - 9.0.
Geir KristiansenFiltrering med torv gjøres ved å legge en strømpe med torv i et utvendig filter. Har du bakgrunn med kammer kan strømpen legges der hvis vann trekkes gjennom bakgrunnen med sirkulasjonspumpe.
OK. Er 'torv' noe jeg må kjøpe fra akvarie-butikker eller finnes det noe annet å bruke?
- m66 -
Postet 22.02.10 kl 08:51
Torv er et rent naturmateriale som ofte brukes i hagen også. Derfor selges det også i hagesentere, i større sekker. MEN det er veldig viktig at du poengterer overfor hagesenteret at torven skal være fullstendig fri for gjødseltilsetninger og ikke kalket. En del torv selges nemlig ferdig kalket og gjødslet, og det vil du ikke ha i akvariet
Småpakker med torv selges også i de fleste akvarienettbutikkene, men det er dyrt i forhold til det kvantumet man får på hagesentere.
Småpakker med torv selges også i de fleste akvarienettbutikkene, men det er dyrt i forhold til det kvantumet man får på hagesentere.
Postet 22.02.10 kl 15:29
mona oSmåpakker med torv selges også i de fleste akvarienettbutikkene, men det er dyrt i forhold til det kvantumet man får på hagesentere.
...og du vil ha behov for jevnlig tilførsel.
Jeg ville ha anskaffet en mellomlagringstank og hatt i torven i den slik at hardheten var tatt ned før det ble benyttet i karret.
Mange i din situasjon ville ha vurdert Malawi eller Tanganyiaka slik at pH og kH ikke ville ha vært så problematisk.
Postet 22.02.10 kl 19:51
Postet 17.03.10 kl 18:20