Metallhalogen i plantekar

Hei!

Hvordan fungerer det å benytte ei MH lampe i et plantekar? F.eks noe slikt som dette?

Kent
Det er slike lamper Plantekar-champion of all time, Amano bruker i sine kar, så det går finfint om du har tilsatt CO2
vidar1980
Det er slike lamper Plantekar-champion of all time, Amano bruker i sine kar, så det går finfint om du har tilsatt CO2

Amano har også egene hqi pærer, faktisk en med grønnskjær som gjør plantene hakket grønnere, og det gjør jo ikke noe

Bare søk på ada hqi..
Ok, det må jeg sjekke opp.

Hvorfor ligger ferskvanns MH pærene på ca 6000 kelvin, mens saltvannspærene ligger på 10000-20000 kelvin? Er det kun smak med tanke på farge, eller har det betydning for veksten?
Dette har en sammenheng med hvilken farger i lyset som planter - koraller eller egentlig algene i korallene kan nyttegjøre seg til fotosyntesen. Planter på land bruker mye av det røde lyset til fotosyntesen. I vann er det røde lyset som forsvinner raskest i vannsøylen. Allerede etter 2-3 meter dybde er det røde fargespekteret borte, grønne forsvinner rundt 10-12 mens det blå spektret er det som går dypest.

Så til planter bruker vi derfor ofte lys med ca 3.500 og oppover mot 10.000 kelvin. Under 3.500 kelvin oppleves ofte lyset som noe gulaktig og det kan være vanskelig å få gjengitt fargene korrekt. I drivhus der det brukes metalhallogenlamper er vises dette veldig godt, der lysene er noe gul- rødaktige.

Derimot for koraller som lever på dybde på 10-20 meter som kan ikke nyttegjøre seg av det røde / grønne lyset, bruker vi lyskilder med 10.000 og opp til 25.000 kelvin. Korallene og algene som er i korallene er tilpasset den dybde som de lever på og det fargespektret som lyset har på de ulike dybdene.

Setter du en lampe på 3000 kelvin over et korallakvarium er det stort sett bare de røde og grønne algene som kan nyttegjøre seg dette lyset, på samme måte som du ser alger / makroalger i sjøen. Disse kan du helt klart ser vokser best på dybder fra 0 -5 meter. Forsåvidt det samme som du ser på planter i ferskvann.
Kent_
Hvordan fungerer det å benytte ei MH lampe i et plantekar?

Metallhalogen lamper kan man bruke til både plantekar og ferskvannsakvarier.
Fordelen er mye lys, stor virkningsgrad og et stort spekter av ulike lamper, refektorer og ballaster.

Ulempen er først og fremst mye varme. Og da er det mye varme både fra ballast, reflektor og strålevarme fra lyskilde. Dette er en av grunnene til at flere saltvannsakvarister legger bort sin metallhallogenlamper til fordel for T5.

Det er ikke til å stikke under en stol at lys er den delen til et akvarium som ofte er mest nedprioritert og den dyrest enkeltdelen til akvarium. Her tenker jeg både på anskaffelsesprisen og ikke minst på driftsutgifter.

De lyskildene som jeg ser på som aktuelle i dag er MH, T5 og LED. Skulle jeg ha startet på nytt med lyskilde tror jeg nok at jeg ville ha satset på LED.

Gamle MH lamper med magnestisk ballast kan være noen strømtyver uten like pga av faseforskyvning. Dette betyr du som forbruker må betale for opptil 50 - 100 % mere i strøm enn du faktisk bruker for ei MH lampe. Ikke noe særlig problem med ei 70 watts lampe, men kommer du opp i 1.000 -2.000 watt blir dette fort penger av.

MH har som sagt mye varme, og denne må du få bort på en eller annen måte. Strålevarmen fra lyset øker fordampingen fra akvariet og det er ikke like enkelt å bruke dekkglass pga av strålevarmen. Risikoen for å svi plantene er også til stede, kanskje spesielt når du skifter lamper. Automatisk vannpåfylling er et stort pluss.

Driftsmessigst er kanskje det vel slik at T5 rør holder ca 6 mnd, MH lamper ca 9 mnd og LED 5-11 år.

Skal du da kjøre på f eks en 325 liter kan du velge 6x54 watt T5, 2x150 watt MH, eller 2 x 90 watt LED, vil du på 5 år har brukt 60 stk T5 rør, 12-14 MH lamper og 2 LED lamper.

Regner du litt på dette vil du oppdage at bare lyskildene sånn omtrentlig koster deg henholdsvis 12.000kr i T5 rør - 6000 -8000 kr i MH lamper og ca 6000 kr i LEDlys.

Du har forbrukt på 5 år ca 6.500 KW på T5, 9.500 KW på MH og 3.600 KW på LED. Sier vi at en KW koster ei krone betyr dette at på 5 år koster:

6x54 watt T5 ca 18.500 kr
2x150 watt MH ca 15.500-18.500 kr
2x90 watt LED ca 9.600 kr.

Da har jeg ikke tatt med innkjøpskostnader på T5 og MH armaturet, eller vedlikeholdskostnader på disse.
LED lyset har jeg da tatt høyde for at du kjøper nye hvert 5 år, og at de ikke varer mere enn halvparten av den oppgitt livslengden.

Grunnene til at MH forsatt brukes slik jeg ser det er enklere å å skifte lyskilder med rett fargekombinasjon, relativt rimelig i innkjøp sprer lyset godt og når langt ned i vannsøylen.
Ulempene er høye driftsutgifter, de er mekanisk store, mye fordamping av vann, mye overskuddsvarme og en risiko for svi skader.

Et annet tankekors er at på et saltvannsakvarium var det en armatur med 2x250watt MH + 4x54 watt T5, som ble byttet ut med 4x120 watt LED. Korallene vokser mere og det virker som det er mere lys med LED lysene enn den gamle lys oppsettet. Og ikke minst, fra å måtte lufte for å få ned temperaturen, må nå varmekolber brukes av og til..

Hei Nils!

Tusen takk for svært utfyllende svar!
Jeg har planer om å sette opp en ca 300 liters kube (L:70cm*B:70cm*H:60cm). Denne skal først benyttes til ferskvann, men på sikt konverteres til salt.
Jeg kommer til å lage til gjennomføring ned til sump, og i sumpen planlegger jeg å bruke kaldnes K1 media. 1 rom med media som er dekket helt med vann og et rom der jeg setter inn en luft pumpe som blåser inn i mediet. Regner med at dette burde fungere greit som filter. I tillegg setter jeg inn uv lys og doseringspumpe for plantenæring\etterfylling av fordampet vann.
Driver å lurer litt på å sette inn co2 i tillegg.

Ser du noen umiddelbare svakheter ved dette oppsettet?

Mvh Kent
Hvor stor sump og hvor mange kammer?
Dimensjon på avløp og tilførsel?
Lager du et sikkerhetsavløp?
Hvor stor returpumpe?

Nils Vollstad
Hvor stor sump og hvor mange kammer? Den blir ca 60*60*50 cm. En del av den blir ferskvannsreservoar. minimum 3 kammer 1 til aeorob filter (kaldnes med luft tilførsel) 1 anaeorobt filter (kaldnes som holdes under vann med blåfiltersvamp) Boblefelle og retur kammer der pumpa skal stå. Dimensjon på avløp og tilførsel? Avløp 32 mm Tilførsel 25 mm Lager du et sikkerhetsavløp? Muligens et ekstra på 32 mm Hvor stor returpumpe? Ca 2500 l\t.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap