Lage "gressplen" av mose?

Hvilke mose anbefales og hvordan fremgangsmåte benyttes hvis man vil lage en gressplen i akvariet?

Har et Fluval Edge på 23 liter og det er ikke så veldig godt lys, har et halogenlys + en led pære.

Gjerne kom med tips eller om noen vet om noe guider
Mose
da må du ha noe den kan feste seg på.
javamose , juletre mose, riccia,og mange mange fler er bra moser, men de krever litt innsats.

desuten e det lurt med biltema sand..
Du kan jo teste Pellia. Ser du bor i Oslo, denne mosen kan du f.eks. kjøpe fra Akvariereker.no, på Snarøya. Pellia er tyngre enn vann, noe som er en fordel i forhold til mange andre moser, siden den synker. Står mye god info om Pellia på Akvariereker.no, og hvordan disse plantes.

Enig med Filathor, Biltemasand gjør det mye enklere
Den enkleste og billigste mosen jeg kan tenke meg må være javamose (eller underarter av samme mose). Da er det bare å være flink til å trimme den så får du ettervært en fin plen. Ser at folk selger den ganske ofte her på forumet. Dersom du skal ha en plen av mose er jo biltemasand en ganske åndssvak ide siden mosen ikke har røtter. Sanden vil bare være et problem for renhold og gå i filteret. Jeg vil anbefale å ha mangroverøtter i bunn, kappe dem til så de dekker hele området du vil ha moseplen, da kan du selv velge hvor kupert terreng du vil ha osv. Bare få tak i en hel del mose å binde fast til røttene. Min erfaring er at det er på mangroverøtter mosen fester seg fortest og henger best. Dersom du skal ha andre planter i tillegg, som trenger å plantes i substrat, vill nok jeg heller gått for en mer grovkornet sand/grus. Men hvorfor ikke holde seg til windeløv, javabregner, anubias, og javamose (eventuelt andre arter av denne samme mosen som flammemose eller juletremose om du ikke gidder å trimme så mye) alle disse skal jo helst festes på røtter, og er hardføre og ikke lyskrevende.

Riccia er ikke en god plante å ha i et sånt kar da denne vokser best i godt lys, med tilsetning av CO2.
Takk for svarene

Likte god ideen din med å feste det til røtter, tror jeg må prøve meg på noe sånt. Men da blir det bare å ta en bunt å binde det fast til roten med fisketråd?
Hvorfor ikke bruke slik nett, som brukes for å lage mosevegger?
Haha, jeg fikk den ideen akkurat selv. Har nettop bestilt netting + 2 typer mose fra ebay.

3pk m javamose og 1 fissidens spla, så får jeg prøve meg fram
Jeg tror ikke jeg ville brukt javamose til å dekke bunnen i et vanlig kar med. Ikke hvis det skal være fisk der. Alt som faller, vil falle ned og forsvinne inn i mosen....

Du vil sannsynligvis fort finne ut hvilken oppsamlingsmopp det er for skitt, matrester og annen lort. En dott javamose kan huse usannsynlige mengder slam og skitt - for ikke å snakke om en mosedott som dekker hele bunnen! Og til slutt så kommer algene - i lange baner! De stortrives i skitten.

Du måtte sørget for å ha en hel arme av reker der i så fall, som kan rense og plukke på mosen. Fisk er kanskje like greit å droppe, ettersom fôring og fiskeavfall vil ramle rett ned i mosen og bli liggende.
dersom mosen er festet på røtter er det bare å løfte dem opp når en skal gjøre storrengjøringen, men som mona o sier, reker er helt nødvendig når en skal få fin mose, de er dessuten ganske underholdene dyr i små akvarium. Fisketråd funker fint, selv bruker jeg bare vanlig sytråd.
Akkurat nå så holder det en stim på ca 15 Boraras Brigittae, 2 Otocinclus, 3 asiatiske jegersnegler, 3 rød krystallreker og en amanoreke.

Jeg skal oppgradere filteret og da kan jeg ha en del reker, liker de også godt

Men jeg skal gi bort otocinclusene tenkte jeg, men vil beholde stimen og har også lyst til å få meg 6 stk dwarf corydoras..

Så siden jeg skal ha fisk vil det da danne mye alger pga mat som ligger i mosen eller kan jeg bekjempe dette med rekene? Vil corydoras gjøre noe foskjell?

Får to forskjellige typer mose så da kan jeg vurdere litt hvem jeg bruker, kan jo lage en slags plate med røtter satt sammen med fisketråd og feste røttene med netting i denne, da vil den jo vokse fint og samtidig sette seg fast og bli rimelig lett å ta ut å skylle.

Men spørs jo ltit hvor mye arbeid det blir, hva synes dere?
Har du alle disse fiskene i en 23 liter? Det var temmelig tett.
Dropp otocinclus og dropp dverg-corydorasene. Reker holder som "bakkemannskap" men du må ha langt flere enn 3 stykker. Reker trives best i kolonier.
Men det kan bli vanskelig å holde god vannkvalitet i et så lite kar, så du må være veldig nøye med vannbytter og forsiktig med fôring.

Jonas Brenden
Akkurat nå så holder det en stim på ca 15 Boraras Brigittae, 2 Otocinclus, 3 asiatiske jegersnegler, 3 rød krystallreker og en amanoreke. Jeg skal oppgradere filteret og da kan jeg ha en del reker, liker de også godt :) Men jeg skal gi bort otocinclusene tenkte jeg, men vil beholde stimen og har også lyst til å få meg 6 stk dwarf corydoras.. Så siden jeg skal ha fisk vil det da danne mye alger pga mat som ligger i mosen eller kan jeg bekjempe dette med rekene? Vil corydoras gjøre noe foskjell? Får to forskjellige typer mose så da kan jeg vurdere litt hvem jeg bruker, kan jo lage en slags plate med røtter satt sammen med fisketråd og feste røttene med netting i denne, da vil den jo vokse fint og samtidig sette seg fast og bli rimelig lett å ta ut å skylle. Men spørs jo ltit hvor mye arbeid det blir, hva synes dere? :)
Akvariet ser rimelig tomt ut for fisk, da de 15 er bitte små, blir vel ikke større en 1 cm heller.. Tror ikke bio-loaden er så stor. Tenkte jeg skulle kvitte meg med otocinclusene og amanoreken og få en "arme" av reker Men jeg er ivrig på corydoras, vil disse plage rekene ell no siden du ikke anbefaler de? Eller bruke opp bakkeplass?

Har vurdert noen andre fiskearter å, vil ha en liten stim på ca 6 som er litt større enn de jeg har nå. Det rimeligste er vel å kjøpe red crystal reker som jeg har fra før!

Jeg prøver å fore veldig sparsomt og bytter 10L vann i uken.
Likte god ideen din med å feste det til røtter, tror jeg må prøve meg på noe sånt. Men da blir det bare å ta en bunt å binde det fast til roten med fisketråd?

det fineste resultatet synes jeg er når du legger javamosen i et tynt lag langs roten, bruk fisketråd for å binde den fast med. når du ser at den begynner å vokse trimmer du de stilkene som strekker seg oppover, de stilkene som strekker seg til siden lar du være, den vil sende flere stilker til siden og du får da en fin lag på lag effekt. masse tålmodighet og helt klart ikke blåsesand, men noe grovere om du vil ha sand i det heletatt.
lykke til.
[QUOTE=Jonas Brenden]Akkurat nå så holder det en stim på ca 15 Boraras Brigittae, 2 Otocinclus, 3 asiatiske jegersnegler, 3 rød krystallreker og en amanoreke.

Jeg skal oppgradere filteret og da kan jeg ha en del reker, liker de også godt

Men jeg skal gi bort otocinclusene tenkte jeg, men vil beholde stimen og har også lyst til å få meg 6 stk dwarf corydoras

jeg tok det for gitt at du hadde reker i et så lite akvarium, veldig få fisk som vil trives i 23 liter, killi fisk kansje, men reker er det beste for dette akvariet. da holder du javamosen fin og ren.
Nå har jeg prøvd meg frem, bandt tre små røtter sammen og satt en del mose rundt på den, så tredde jeg over netting. Tenkte jeg sku stappe den ned i grusen og la mosen vokse opp, men nå angrer jeg meg litt. Tror jeg får se litt hva som skjer og heller binde fast mosen og heller kjøpe netting for å lage plen..
Da har jeg gjort om litt, plantet en del mose på røttene og lagt de i bakgrunn.
Netting er på vei, så da skal jeg prøve å lage en plen når det kommer
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap