Enorm lotus

Hei

Har en flott rød lotus, men den vokser noe helt enormt.

Fikk den av "Fubb" her på forumet. Da var den en søt liten dott med 4-5 cm blader og omtrnet 10 cm høy. Nå er den et (meget vakkert) beist på over 60 cm i høyde og tar omtrent all plass. Den har også en del flotte avleggere rundt seg. Samlet så brer den seg over ca 60 cm av et akvarie på 150

To spørsmål:

Kan jeg forsiktig flytte avleggerne nå? Selv om de har blitt like stor som moderplanten?

Kan lotusen klippes helt ned?

Kommer ned opp igjen?

Bilde 1 er planten når jeg fikk den... Bilde 2 er sånn den var for noen uker siden.
Lotusen vil hele tiden skyte i vei lange skudd som vokser til overflaten og blir flyteblader. Disse flytebladene skygger for planter under/rundt, men det er en smaksak hva man egentlig liker.
Den kan fint klippes. Hvis man gjør det jevnlig, får man en vakker og tettere lotus. Og flytebladene blir ikke så ivrige å vokse opp.
Også liker den å ha en gjødselkule ved roten. Lotus som står i godt lys er voksevillig, så den kan klippes godt ned, den kommer opp igjen.
Mine coryer elsker å ligge under lotus bladene, som gir et bra gjemmested for de.
og ja, du kan flytte, ta vekk avleggere.
Høres bra ut, men det føles litt skummelt å klippe den ned nå Men den har tatt over hele karet så jeg får prøve å klippe den ene og se om den kommer tilbake.

Tusen takk for tips.

Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap