- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Malawi sjøen
Malawi sjøen
Postet 10.01.11 kl 12:05
Postet 10.01.11 kl 12:52
Malawi
Hei
Da får vi bare vente å håpe noen kan hjelpe oss. Noen der ut må kunne gi oss svar. Får jeg noen tips skal jeg maile det til deg.
mvh jojj
Da får vi bare vente å håpe noen kan hjelpe oss. Noen der ut må kunne gi oss svar. Får jeg noen tips skal jeg maile det til deg.
mvh jojj
Postet 10.01.11 kl 17:22
Hei.
Maslawisjøen er ikke kjent som noen planterik sjø.Påvekst alger er dominerene.Men i beskyttende bukter elveutløp finnes vallisneria lignende planter ,hvis jeg husker rett.
I mbunabiotop er det ikke planter.Men ingen ting i veien for å beplante akvariet med vallisnera typer.Eller Hornblad(ceratophyllum).Disse plantene klarer seg godt i de vannverdiene som malawiciklider skal ha.Har selv brukt overnevnte planter med stort hell.Fiskene er heller ikke særlig begeistret for å "beite"på dem.Godt egnet lys må dere selvfølgelig ha.
Mvh Geir
Maslawisjøen er ikke kjent som noen planterik sjø.Påvekst alger er dominerene.Men i beskyttende bukter elveutløp finnes vallisneria lignende planter ,hvis jeg husker rett.
I mbunabiotop er det ikke planter.Men ingen ting i veien for å beplante akvariet med vallisnera typer.Eller Hornblad(ceratophyllum).Disse plantene klarer seg godt i de vannverdiene som malawiciklider skal ha.Har selv brukt overnevnte planter med stort hell.Fiskene er heller ikke særlig begeistret for å "beite"på dem.Godt egnet lys må dere selvfølgelig ha.
Mvh Geir
Postet 10.01.11 kl 18:07
Hei på dere.
Nå har ikke jeg vært i Malawisjøen og sett selv, men den planten som blir oftest anbefalt er Vallisneria. Finnes flere typer, og den som trives best hos meg er 'Gigantea'.
Crinum-løk får også stå i fred.
Så kom jeg på denne nettsiden med bl.a biotop-bilder. Og i "Den lave overgangszone" vokser det også en plante som kan ligne på Vasspest (i følge bildene).
Link:Den lave overgangszone. Forresten en fin nettside det der som kan gi inspirasjon til innredning.
Bare noen tips
Nå har ikke jeg vært i Malawisjøen og sett selv, men den planten som blir oftest anbefalt er Vallisneria. Finnes flere typer, og den som trives best hos meg er 'Gigantea'.
Crinum-løk får også stå i fred.
Så kom jeg på denne nettsiden med bl.a biotop-bilder. Og i "Den lave overgangszone" vokser det også en plante som kan ligne på Vasspest (i følge bildene).
Link:Den lave overgangszone. Forresten en fin nettside det der som kan gi inspirasjon til innredning.
Bare noen tips
Postet 10.01.11 kl 18:09
Endret: 10.01.11 kl 18:10
Postet 10.01.11 kl 18:25
Malawia
>Tusen takk for alle svarene..... det er muligens for mye forlangt, men vis dere har tid å lyst. kan dere skrive opp alle plantene dere kommer på i malawi sjøen. Jeg er av det typen som liker å bruke planter......
Tusen takk
mvh
jojj
Tusen takk
mvh
jojj
Postet 10.01.11 kl 19:26
Her er en film fra Malawisjøen. Du vil finne flere hvis du søker på Youtube. Som du ser ganske så steinfylt og planteløst. Jeg har selv Vallisneria av forskjellige typer i akvariet mitt. Søk Vallisneria i plantebasen og du vil finne flere forskjellige typer. Crinum plantene er også brukendes med Malawi. Søk Crinum. Dessverre er Malawiciklider gravende fisk så noe flott plantekar er nok ganske umulig å får til.
[/URL]
[/URL]
Postet 10.01.11 kl 19:36
Vallisnera
Hei
Det finnes tepper av kortvokst Vallisnera i sjøen. Jeg har mange timer med dykking der nede og har sett det med selvsyn.
Mvh
Espen
Det finnes tepper av kortvokst Vallisnera i sjøen. Jeg har mange timer med dykking der nede og har sett det med selvsyn.
Mvh
Espen
Postet 10.01.11 kl 20:17
!!!!!!!!!!!
Hei alle sammen.
Tusen takk for hjelpen
Tusen takk for hjelpen
Postet 11.01.11 kl 13:56