Planteakvarium

Hei!

Jeg er i ferd med å gå til innkjøp av et 60/70 liters akvarium (har ikke riktig bestemt meg enda) og vurderer å innrede det som et planteakvarium, da jeg har sett mange bilder av dette her inne og syntes det ser veldig flott ut. Lurte på om folk har noen generelle tips her? Mener å ha hørt før at det kan være litt vrient, hva er det som gjør det vanskelig? trenger man noe spesielt utstyr?

all hjelp er vellkommen, og håper jeg har postet i riktig forum.
Vis du skal ha et skikkelig planteakvarium trengs det nok mye stell og gjødning og ikke minst god belysning. Men du trenger ikke gjøre det så vanskelig. Har du god belysning og skifter vann verdtfall 1 gang i uken så er du på god vei. Så kan du kjøpe noen hurtigvoksende planter, så har du et fint planteakvarium på ikke så veldig lenge.
Akvarieplanter er det morsomste jeg vet, de vokser da bare de får et minimum av stell! Anbefaler å legge næringssubstrat i bunnen før du legger på sand eller grus, i hvertfall der du planlegger litt store planter med kraftig rotvekst, som Echinodorus og Cryptocoryne. Ha bare sand under filteret og der du planlegger mating, så kan du slamsuge til bunns. Rundt plantene er det bare overflaterydding som trengs når plantene er etablert.

En annen ting å tenke på, er at du har noen planter som tar næring fra vannet, og noen fra bunnen. Flytende plantenæring vil du trenge, fisk bidrar til at det dannes nitrat, og det tar ikke plantene opp ordentlig uten såkalt mikronæring og jern.

Veldig mange sier "får ikke til planter, bare bortkastet" fordi plantene de kjøper i butikken kommer rett fra farm, der de har vokst med bare tærne i vann. Overvannsbladene vil visne, og så kommer det flotte og ofte helt annerledes blader. Hvis man altså ikke røsker ut og kaster de fine røttene, som egentlig er det vi betaler for.

Med lite lys er det kanskje ikke mulig å kjøre på med de rødeste plantene og drømmen om boblende 'Cuba'-plen forblir muligens en drøm, men det finnes veldig mye spennende man kan få til likevel. "Lite lys" er dessuten en sannhet med modifikasjoner, noe vokser bedre i vår 54-liter med et enkelt T8-rør enn nederst i en 450-liter med monsterbelysning og reflektorer (som er en veldig billig måte å øke lysmengden på). Det "svake" lyset skal ikke gjennom mange centimeter vann før det treffer planten i små kar :o)

Ett tips til, alle planter vil ikke nødvendigvis trives sammen i akkurat ditt akvarium. Enkelte driver til og med kjemisk krigføring mot hverandre! Da er det bare å tenke "det var moro mens det varte", og velge en annen. Jeg, for eksempel, kan bare glemme hornblad som "alle mennesker" får til, da bruker jeg ikke mer tid på nytteløse forsøk, men har funnet andre hurtigvoksende som gjør samme nytten.

Til slutt, det finnes mange vakre og gode ryddehjelpere på fisk-, snegle- og rekefronten. Og fisk som begrenser plantevalget. Ikke Ancistrus i plantekar, mener nå jeg, som ikke kan ha Echinodorus der jeg vil. Ikke Botia heller, de klipper hull. Det finnes så mye annet vakkert og gøy man kan få hjelp av!
Linda & Ove
Akvarieplanter er det morsomste jeg vet, de vokser da bare de får et minimum av stell! Anbefaler å legge [URLBLOCK1] i bunnen før du legger på sand eller grus, i hvertfall der du planlegger litt store planter med kraftig rotvekst, som Echinodorus og Cryptocoryne. Ha bare sand under filteret og der du planlegger mating, så kan du slamsuge til bunns. Rundt plantene er det bare overflaterydding som trengs når plantene er etablert. En annen ting å tenke på, er at du har noen planter som tar næring fra vannet, og noen fra bunnen. Flytende plantenæring vil du trenge, fisk bidrar til at det dannes nitrat, og det tar ikke plantene opp ordentlig uten såkalt [URLBLOCK2].

Hei,

Eg er ikke helt enig her. Du trenger ikke bunnæring i det hele hvis det er tilstrekkelig gjødsling over vannsoyla. Echinodorus og Lotus klarer seg fint uten bunnæring hos meg. Fordelen uten bunnæring er at du får ingen "skodde" i vannet hver gang du omplanter plantene. Så flytende plantenæring er nok. Men her bør du ha tre typer. Fosfat, Nitrat og mikronæring. Det inkluderer test (JBL) for PO4, NO3 og Fe (jern).

Det er forresten sjelden at man får nok nitrat fra fisk. Her i Norge er det ett vanlig problem med Nitratmangel i akvariet, men de fleste er ikke klar over det og ofte er det grunnen at plantene vokser ikke godt nok. Fosfat derimot har man ofte rikelig når man har fisk i akvariet.

Videre er i I sammenheng med planteakvariet nok lys (ca. 0,5 W/l) og CO2 en nødvendig forutsetning. CO2 er den VIKTIGASTE næringsstoff for plantene.

Hvis du er interessert i meir detaljene kan du gjerne ta en sjekk i tråden min

Mvh

Micha
Se der, ja, da snublet jeg inn på et forum jeg egentlig ikke har forutsetning for å uttale meg i. Godt ment :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap