Anubias med "solflekker"

Hei!
Jeg har noen anubias planter. Det sto på plantene at de var anubias barteri men jeg tror de er for høye. (de når nesten helt opp til vannflaten)

Den får nye fine skudd hele tiden, og de største er fine selv om de har fått et par rifter.

Men noen av bladene i midten får sånne brune flekker i midten av bladet. noen ganger sprer det seg veldig fort mens andre gangen kan det gå en, to uker for bladet blir helt gulbrunt.

Kan det være at noen av røttene ligger i press? Eller har det med lys å gjøre? De eldste bladet har overlevd i månedsvis nå,og nye skudd vokser fint, men det er som regel et eller to blad på planten som får flekker. Er dette normalt? Skal man bare klippe de av? Jeg har en like gammel, liten klump av en Anubias, (dette ser mer ut som en Anubias barteri) og denne har aldri hatt dette problemet.

Planter bruker mye energi på å holde på "syke" bladet, det "syke" bladet har også svekket opptak av lys så det lureste er å fjerne de syke bladene da planten vil kunne bruke mer energi på å lage nye blader og styrke roten
Dette var jo en gammel post :p
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap