Kan det bli for mange planter?

Jeg spekulerer på om det kan bli for mange planter i akvariet, i forhold til mengde fisk.
F.eks: Kan det bli for lite oksygen om natta, eller er det andre momenter som en bør tenke på?
Selv har jeg en 180-liter med yngel og ancistrus, og i karet er det veldig god vekst på flere typer vallisneria. Teorien var at de renser vannet for NO2 mm siden de vokser så voldsomt. Det er ikke mye åpent rom mellom plantene, og de er grønne og fine. Jeg klipper bare lengden på bladene. Gjødsler sjeldent.
Fiskene stortrives mellom bladene.
Men så begynte jeg å spekulere, da. Kan balansen plutselig vippe over og ta en negativ retning?
Det kan bli for mange planter i et akvarium ja.
Om en har for mange flyteplanter(hele overflaten dekket),så vil alt under mistrives.Ca 50% av overflata dekket med flyteplanter er ok .
I selve karret kan det bli for mye planter,men da er det gjerne et sirkulasjonsproblem hvor det blir liggende avfalls stoffer i deler av karret.Større sjanse for nitritt.
Litt luking må nok til fra tid til annen
Shiramor
Teorien var at de renser vannet for NO2 mm

Mente NO3 (nitrat) her.

Takk for svar Frosken
Jeg ser det kan være et problem med at avrevne røtter råtner nedi sanden. Litt derfor også at jeg ikke har lyst til å dra opp planter, men det må vel til noen ganger.
Det at plantene forbruker oksygen om natten er kanskje til å leve med så lenge utblåset fra pumpa står i overflaten?

Tror nok det skal gå greit med sirkulasjon i overflata.
Hold litt følge med karret og fiskene ,så får du luke etter behov
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap