- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Lindernia rotundifolia som råtner
Lindernia rotundifolia som råtner
Plantene mine har begynt å bli sleipe omtrent som de smelter i midten av planten. De er fortsatt grønne, men de vakre bladene har blitt stygge. De råtner bort rett og slett fra midten av. Toppskuddene og helt ytterst er bladene like fine fortsatt. Og planten har faktisk vokst 5 cm i både høyde og bredde siden jeg fikk den i hus for 1 ukes tid siden! Det var først idag jeg oppdaget dette, og er bekymret...
Planten jeg snakker om heter Lindernia rotundifolia
Jeg har 2 Ancistrus i akvariet, men de blir fôret godt med både agurk, kokt gulrot og malletabletter så har ikke sett de i plantene, men hva de gjør på nattestid vet jeg ikke
Jeg har vært nøye med å fjerne all steinull under rennende lunken vann og plantene er plassert i det jeg er ganske sikker på er Rådasand (muligens biltemasand). Under hver plante ligger 1 gjødselkule fra JBL. Akvariet er ett Juwel Lido på 120 liter. Temperatur ligger på 26 grader. Akvariet er kjøpt brukt, men lysrørene er nylig byttet.
Hvordan kan jeg berge denne vakre planten som så ut til å trives så godt hos meg til å begynne med?
Planten jeg snakker om heter Lindernia rotundifolia
Jeg har 2 Ancistrus i akvariet, men de blir fôret godt med både agurk, kokt gulrot og malletabletter så har ikke sett de i plantene, men hva de gjør på nattestid vet jeg ikke
Jeg har vært nøye med å fjerne all steinull under rennende lunken vann og plantene er plassert i det jeg er ganske sikker på er Rådasand (muligens biltemasand). Under hver plante ligger 1 gjødselkule fra JBL. Akvariet er ett Juwel Lido på 120 liter. Temperatur ligger på 26 grader. Akvariet er kjøpt brukt, men lysrørene er nylig byttet.
Hvordan kan jeg berge denne vakre planten som så ut til å trives så godt hos meg til å begynne med?
Postet 25.05.11 kl 13:56
Postet 26.05.11 kl 19:21
Vanskelig å si sikkert hva årsaken kan være. Har aldri opplevd at planter har smeltet bort på midten. Hvis lysforholdene er for dårlige så er det som oftest den nederste delen som ødelegges. Siden det er en uke siden du plantet de så er det neppe skader under transport som er problemet heller.
Er opplysningene om antall fisk og arter du har oppgitt i profilen riktig? Gir du noe gjødsel i tillegg til tablettene i grusen? Dette er en stengelplante så det er mulig den nyttigjør seg bedre av flytende gjødsel, og om du har såpass lite fisk i karet så blir det lite makronæring (nitrat og fosfat) uten ekstra tilsetning av gjødsel med slikt tilsatt. Det er ihvertfall det eneste jeg kommer på.
Det er ikke noe problem å kutte av de fine toppskuddene og plante de på nytt og fjerne de råtne delene, men det kunne jo vært greit å finne ut hva som får plantene til å bli slik. Har ikke hatt den selv, men ifølge plantebasen så skal den være forholdsvis enkel.
Er opplysningene om antall fisk og arter du har oppgitt i profilen riktig? Gir du noe gjødsel i tillegg til tablettene i grusen? Dette er en stengelplante så det er mulig den nyttigjør seg bedre av flytende gjødsel, og om du har såpass lite fisk i karet så blir det lite makronæring (nitrat og fosfat) uten ekstra tilsetning av gjødsel med slikt tilsatt. Det er ihvertfall det eneste jeg kommer på.
Det er ikke noe problem å kutte av de fine toppskuddene og plante de på nytt og fjerne de råtne delene, men det kunne jo vært greit å finne ut hva som får plantene til å bli slik. Har ikke hatt den selv, men ifølge plantebasen så skal den være forholdsvis enkel.
Postet 26.05.11 kl 19:32
Ja, det som står oppført i profilen om fisker stemmer. Ser riktignok aldri noen fisker på/i plantene, kun svømmer forbi. Ancistrusene fôrer jeg godt så etter min mening trenger de ikke spise plantene (de spiser kokt gulrot, agurk, malletabetter o.l flere ganger i uka).
Jeg har kun gjødselkuler under plantene. Noen "7 kulor" fra JBL eller noe i den duren (hehe, husker søren ikke, men pakken ligger her en plass så kan sjekke senere). Har ikke gitt flytende gjødsel da jeg ikke har kommet så langt jeg har fått kjøpt inn enda. Er så usikker på hvilke sort jeg skulle kjøpe når jeg bestilte pakke fra Webzoo sist så bestemte meg for å lese enda litt mer om plantegjødsel og i mellomtiden bruke disse kulene.
Lysrørene ble som sagt skiftet nå i år (kan sjekke typen, men nye orginale Juwel-lys, sikker ala de som fulgte med karet til å begynne med).
Planen i seg selv har totalt nå fått på det meste nye skudd som er over 10 cm lange! Så den vokser og spiser, men den råtner vekk på midten
Hadde som sagt vært kjekt å vite hva jeg gjør feil med den så jeg kan rette opp og berge den. Syns den er utrolig dekorativ i akvariet.
Jeg har kun gjødselkuler under plantene. Noen "7 kulor" fra JBL eller noe i den duren (hehe, husker søren ikke, men pakken ligger her en plass så kan sjekke senere). Har ikke gitt flytende gjødsel da jeg ikke har kommet så langt jeg har fått kjøpt inn enda. Er så usikker på hvilke sort jeg skulle kjøpe når jeg bestilte pakke fra Webzoo sist så bestemte meg for å lese enda litt mer om plantegjødsel og i mellomtiden bruke disse kulene.
Lysrørene ble som sagt skiftet nå i år (kan sjekke typen, men nye orginale Juwel-lys, sikker ala de som fulgte med karet til å begynne med).
Planen i seg selv har totalt nå fått på det meste nye skudd som er over 10 cm lange! Så den vokser og spiser, men den råtner vekk på midten
Hadde som sagt vært kjekt å vite hva jeg gjør feil med den så jeg kan rette opp og berge den. Syns den er utrolig dekorativ i akvariet.
Postet 26.05.11 kl 21:03
Har samme problemet i karet mitt. Driver fortsatt med innkjøring , så null fisk foreløpig. Har brukt flytende gjødsel og de andre plantene ser ut til å ha det greit. Lurer på om jeg kanskje ser forskjell på de plantene som står litt langt bak (de er verre) og de litt foran. Kan det være at de ikke får nok lys?
Postet 29.05.11 kl 16:42
Postet 29.05.11 kl 16:48
Jeg har sand i akvarie jeg også, ikke Biltema sin, men Råda tror jeg. Den er iallefall litt lysere (sanden fulgte med karet som jeg kjøpte brukt).
Planten satt jeg forsiktig ned i sanden, pakket ikke sanden godt rundt røttene, bare slik de holdt seg nede (de fløt riktignok opp noen ganger).
Nå for 2 dager siden slamsugde jeg karet, tok opp plantene, slamsugde litt til og tok bort alt det som var råttent. Stod igjen med under 1 plante (av opprinnelig 3 store frodige planter!). Har delt opp den ene planten som er igjen og satt den rundt i karet, både bak-, midt-, og fremsjikt. Det merkelige er at hele planten ble da bare ca 10 cm høy (siden den var råtten i midten så måtte jeg knipe av skuddene, så de er ca 10 cm høye), og nå på 2 dager har den da vokste ca 10 cm til! MEN; jeg ser at noen av plantene har begynt å råtne igjen... Så om en ukes-14 dager har jeg vel igjenting igjen av denne planten
Det står ingenting i plantebasen på denne planten om hvilke GH den bør ha i vannet (eller dvs trives med). Jeg har/hadde en GH på 0. Holder nå gradvis på å øke den, er på 2 i GH nå.
KH hos meg er 0, PH 7.
Planten satt jeg forsiktig ned i sanden, pakket ikke sanden godt rundt røttene, bare slik de holdt seg nede (de fløt riktignok opp noen ganger).
Nå for 2 dager siden slamsugde jeg karet, tok opp plantene, slamsugde litt til og tok bort alt det som var råttent. Stod igjen med under 1 plante (av opprinnelig 3 store frodige planter!). Har delt opp den ene planten som er igjen og satt den rundt i karet, både bak-, midt-, og fremsjikt. Det merkelige er at hele planten ble da bare ca 10 cm høy (siden den var råtten i midten så måtte jeg knipe av skuddene, så de er ca 10 cm høye), og nå på 2 dager har den da vokste ca 10 cm til! MEN; jeg ser at noen av plantene har begynt å råtne igjen... Så om en ukes-14 dager har jeg vel igjenting igjen av denne planten
Det står ingenting i plantebasen på denne planten om hvilke GH den bør ha i vannet (eller dvs trives med). Jeg har/hadde en GH på 0. Holder nå gradvis på å øke den, er på 2 i GH nå.
KH hos meg er 0, PH 7.
Postet 29.05.11 kl 17:19
Hm, merkelige greier. Jeg har kastet den lappen som fulgte med planten, der stod det sikkert noe. I mitt kar er pH ca 8 og KH ca 4,5, sikkert litt i høyeste laget men det er jo bare nå i innkjøringsfasen. Tenkte å få tak i noe grus i morgen og prøve å legge dette rundt røttene på plantene. Satser på at det har ønsket effekt Bør vel også få nytt lysrør...
Postet 29.05.11 kl 20:08
At sanda skal være problemet har jeg vanskelig for å tro, det er grenser for hvor tettpakket selv Biltemasand kan bli. Årsaken til at du finner så lite om planten og at den råtner så rart er nok heller at den i utgangspunktet ikke er en undervannsplante. Den vokser i tropiske asiatiske våtmarker, og kan tilpasse seg et liv under vann. I boka mi står det pH 6-6,8, 22-26 grader, bløtt til medium hardt vann, mye lys, vanskelig, høyde ca 30 cm.
Vakker da, verd litt strev hvis man får den til....
Vakker da, verd litt strev hvis man får den til....
Postet 29.05.11 kl 20:50
Endret: 29.05.11 kl 20:53
Postet 29.05.11 kl 22:02
Vet jo ingenting om planten utover det jeg leser, men til og med basen nevner jo at den vokser på sandbanker langs elveløp. Nå snakker vi ikke om lurendreierplante av typen fredslilje og yucca og hva vet jeg, som er potteplanter og dødsdømt i tillegg til skadelige under vann. Denne vil kunne etablere seg under vann står det på flere sider, og på sider i Aquatic Plant Central er den omtalt i lyriske vendinger. Av aquascapefolket med umenneskelige mengder lys, CO2 og nerdete gjødselregime....
Så det var derfor jeg nevnte det, det behøver slett ikke være det minste galt med dine evner eller planten som sådan, og i alle fall ikke med sanda hvis det er det den vokser i naturlig, det er bare en av de plantene som enten vil eller dør. Sitter og ser den vakre Polygonum sp. gjøre det samme her, visste at sjansene var små, men av og til går det bra :o)
Så det var derfor jeg nevnte det, det behøver slett ikke være det minste galt med dine evner eller planten som sådan, og i alle fall ikke med sanda hvis det er det den vokser i naturlig, det er bare en av de plantene som enten vil eller dør. Sitter og ser den vakre Polygonum sp. gjøre det samme her, visste at sjansene var små, men av og til går det bra :o)
Postet 30.05.11 kl 00:08
Endret: 30.05.11 kl 00:24
Vi har Lindernia'en i flere kar her, den vokser villig vekk, faktisk så mye at jeg har kastet massevis av den. Den vokser fint både med og uten co2, i ymse lys og i ph fra 5,0 til 6,8. Til og med stilkene jeg har slengt fra meg i et kar (når jeg har luket dem ut fra et annet) vokser videre som flytende plante, den utvikler bare mer røtter langs stilken Det eneste jeg har lagt merke til er at den får lengre mellomrom mellom bladene i dårligere lys, og graden av hvitt mønster på bladene varierer fra kar til kar.
Postet 30.05.11 kl 00:38
Å hjelpes! Jeg har jo lest det som står i plantebasen hundrevis av ganger, men første setning har virkelig ikke falt inn før nå: "Lindernia rotundifolia vokser i Asia på sandbanker langs vannløp". Det har derfor heller ikke falt meg inn den vokser langs vannløp, ikke i vann! Hvor dum går det ann å bli? *flau*
Men fasinerende, den har vokst fra 10 cm til over 35 nå på det høyeste, men den er selvfølgelig i ferd med å råtne opp igjen da
Men fasinerende, den har vokst fra 10 cm til over 35 nå på det høyeste, men den er selvfølgelig i ferd med å råtne opp igjen da
Postet 30.05.11 kl 11:10
Æ'kke det minste dumt, hadde jeg ikke lest det samme i boka hadde jeg ikke sett det jeg heller. Men nå vokser den godt i revestrek-karene, så vidt jeg har snappet med meg er forholdene der akkurat det boka sier den krever, bløtt vann med pH under 6,8. Du kan vel ikke skryte på deg noe særlig med GH du heller, men har litt høyere pH. Kanskje den er veldig nøye på ett eller annet? Ettersom den vokser i høyden gjelder det jo bare å lure den til å sette rot. Eller knipe av og dytte ned. Artig mysterium :o)
Postet 30.05.11 kl 21:33