Klipping av vallesneria?

Vallesneriastråene mine har blitt så lange at de flyter i vannskorpa. Kan disse klippes eller knipes av?

Går det an å ta skudd av disse plantene og plante de videre i et annet kar?

Valisneria kan klippes, men blir ikke særlig pene når dette er gjort.

Planten rotdeles ellers så knipes sideskudd av morplanten.
Det kommer kanskje litt an på hvilken vallisneria man har, men på mine tiger vallisneria så synes jeg det blir penest om jeg napper vekk de lengste stråene når jeg bytter vann. Bladet løsner vanligvis lett fra roten med et lite napp. På den måten blir det ikke lik lengde på alle bladene og resultatet blir penere enn ved klipping.

Som Geir skriver så kan du ta skuddene over i et annet kar om du vil. De er vanligvis ganske villige til å slå rot, men det kan være en fordel at det er litt størrelse på de slik at du ikke må kjøre de så langt ned i underlaget for at de ikke skal flyte opp. Vallisneria vil helst ha selve bladene over grusen/sanden og bare selve røttene ned i bunnlaget.
:-)
Tante Astrid
Det kommer kanskje litt an på hvilken vallisneria man har, men på mine tiger vallisneria så synes jeg det blir penest om jeg napper vekk de lengste stråene når jeg bytter vann. Bladet løsner vanligvis lett fra roten med et lite napp. På den måten blir det ikke lik lengde på alle bladene og resultatet blir penere enn ved klipping. Som Geir skriver så kan du ta skuddene over i et annet kar om du vil. De er vanligvis ganske villige til å slå rot, men det kan være en fordel at det er litt størrelse på de slik at du ikke må kjøre de så langt ned i underlaget for at de ikke skal flyte opp. Vallisneria vil helst ha selve bladene over grusen/sanden og bare selve røttene ned i bunnlaget.

Takk for tipset. Synes ikke jeg bare kan la de flyte på overflaten. De vil jo vokse ut av karet til slutt. Hehe. Kanskje det er lurt å plante skuddene i en bomullsdott for å få røtter på de. Det er jo en slags ull rundt plantene når når de kommer fra butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap