Hvordan kan eg stelle en echinodorus uruguayensis

Har en Echinodorus Uruguayensis som er i utrulig dårlig stand. Er bare noen få blader igjen på den og di er begynt og bli tæres opp fra midten og ut.
Kan eg bare klippe av stengerne på planten og det kommer nye blader?

Har utrulig dårlig peiling på stell av plantene.
Hvis den er forholdsvis nyinnkjøpt driver den med det planter som er produsert i sump driver med, overvannsbladene visner og så kommer det for uruguayensisens del utrolig vakre intenst grønne og litt blanke blader. Flott plante!

Den har kommet seg igjen hos meg etter en nokså brutal opprydding selv om den furtet en stund, overlevd flytting med kapping av mesteparten av røttene, så den er nok robust. Hvis røttene fortsatt er hvite og fine er det liv laga med andre ord...

Her lever den med næringssubstrat, godt lys og jevnlig gjødsling og takker med å bli 70 cm høy. Røttene på den planten er uansett høyde helt voldsomme, så det er rimelig å anta at den fort blir fornærmet over mangel på næring hvis du ikke er grei og gir den kosttilskudd. JBL 7 kugeln for eksempel, bare dytte ned i sanda ikke så langt unna, og så finner den veien dit selv. I tillegg er den sulten på jern, så selv om jeg som sagt gjødsler med mikronæring og jern i vannet dytter jeg ned JBL ferrotabs også, de varer leenge. Da blir forøvrig røde Cryptocoryner også glade har jeg lagt merke til...

Har blitt beskyldt for å ha grønne fingre, men fingrene mine er som alle andres egentlig. Ingen heksekunster må til for å få planter til å gro, de er så greie atte. Gi dem mat og vann (ikke noe stort problem med akvarieplantene bortsett fra at akkurat som med hageplanter finnes det noen absolutt ikke vil ha de forholdene du kan tilby. Da setter jeg ned noe annet), luk litt av og til, resten ordner de selv ;o)
No ble eg en god del klokere.

Tusen takk for at du orka og skrive så mye.

Får håpe eg får den til og blomstre lit mer da.
Som du forstår har jeg plantedilla og skravlesyke, så det var ikke stort å takke for ;o)

Synes dessuten det er så synd at mange sliter med planter, med god plantevekst er det så mye enklere å holde ting stabilt. Latskap satt i system. Og veldig moro :o)
ja latskap kommer man langt med Hadde vert mange ting her i verden man ikke hadde hatt hvis latskapen ikke hadde vert der.

Viste ikke at plantene trengte så mye ting for og trives.
Trudde mye lys og litt triming var det som skulle til. Og kansje litt næring av og til. Men ikke hver uke.

Kjekt og ha forume her når man ikke har bøker eller internett hjeme som man lett kan slå opp ting man lure på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap