Det kommer helt an på plantene! Stengelplanter og de som vokser på røtter (moser, Anubias, Jasvabregne) har hovedopptak fra vannet, og foretrekker flytende. Sverdpanter og Cryptocoryne tar opp mesteparten fra røttene, og trenger næring i bunnlaget. Så her i huset er det Brumm, jatakk begge deler :o)
Har ikke opplevd plantedød på grunn av gjødsling her, men nå setter jeg inn planter så fort det er vann i karet, og starter tilførsel av flytende mikronæring så fort det er målbar NO3. Da trenger de tilskudd for å nyttiggjøre seg nitraten har jeg lest en haug steder, og ser at veksten er bra. Mange veier til mål. Første oppstart ble et kav med alger og dårlig plantevekst fordi jeg ikke tenkte på næring, så i alle kar siden er det næringssubstrat og flytende tilskudd.
Gjødsler med flytende daglig, og da holder det lenge med halv- til tredjedels dosering av det som står på flaska, delte først ukedoseringen på syv, det var i alle fall helt garantert for mye!
Men det er altså litt prøving og feiling og se hva som skjer i akkurat ditt kar, med dine verdier, din fisk og dine planter. Tror nå jeg. Det er jo det som er så moro, finnes ingen fasit!