Det er bedre å gi mindre mengder gjødsel jevnlig enn større doser sjeldnere etter min erfaring. Jeg gir faktisk litt gjødsel hver dag.
Vær derimot obs på at anbefalt dosering på paktningen ser ut til å være beregnet på planteakvarier med godt lys og co2 tilsetning
I alle fall er det i de fleste "normale" akvarier nok å tilsette halv dose eller under det. Start forsiktig med liten mengde og øk langsomt over mange uker til det ser ut som om du får fler alger enn normalt. Da er det bare å redusere igjen til du finner "din" dosering.
De plantene som har stort rotsystem vil i tilleggg sette pris på gjødsel i bunnlaget. Det finnes mange forskjellige kuler, tabletter og slikt som kan sørge for det. Selv bruker jeg JBL's gjødselkuler som jeg bare behøver å tilsette en gang i året.
Om du ikke har et rent planteakvarium så styr unna gjødsel som er tilsatt nitrat og fosfat! Avfallet fra fiskene du har i akvariet sørger vanligvis for mer enn nok av den sorten, spesielt om du bytter vann sjeldent. Overskudd av nitrat og fosfat gir bare alger :-P