Gjødsel?

Hvilket plantegjødsel bør jeg bruke? Tenkte å kjøpe et litt universalt ett i starten.. Har etter hva butikken sier typisk enkle planter
Må jeg ha gjødsel?
Du har ikke skrevet plantearter på profilen, men det ser ut som om du vesentlig har Javabregner og andre saktevoksende planter. Disse tar opp næringen fra vannet, og den næringen et akvarium lager helt av seg selv er ikke sånn at plantene nødvendigvis klarer å nyttiggjøre seg det fordi en del stoffer mangler. Derfor tilsetter vi mikronæring og jern, blir litt sånn tran om vinteren for at kalsiumopptaket skal holde eller magnesium for å øke jernopptaket hos oss mennesker...

Var jeg deg ville jeg satt inn noen supernæringsforbrukere som Limnophila sessiliflora eller Egeria densa eller noe annet det står "fort" eller "veldig fort" på som du liker i tillegg til de du har, og gjødslet med for eksempel HappyLife Plant og Ferro, men gjerne en god del mindre enn det står på flasken, og så øke ettersom plantene skyter fart. Cluet er at god plantevekst minsker risikoen for alger, hvis du har fisk som lager ufullstendig gjødsel og planter som ikke bruker stort kan du være helt sikker på at algene storkoser seg etterhvert. Og hovedsaken med plantenæringen du tilsetter er at den ikke inneholder fosfat og nitrat, for det er det akvariet produserer helt av seg selv for de fleste, og som algene setter sånn pris på.

Hvis du holder deg til saktevoksende planter og ikke tilsetter gjødsel, ville jeg sørget for å holde nitratnivået lavt, det vil si skifte vann jevnt og ofte. Du har vel ikke en kjempemengde fisk i akvariet så vidt jeg kan se, og levendefødere er supre renholdere, men nitrat blir det uansett. Og det må enten brukes opp av vakre planter eller helles ut i vasken.

Beklager min lange avhandling, brenner litt for akvarieplanter skjønner du, det er så moro!
Tusen takk for kjempe informativt svar
Da skal jeg benytte meg av alle dine tips å gå i butikken i dag og handle det plantene mine trenger. Det er virkelig ikke bare fisken en trenger informasjon om når en har akvarie
Et flott akvarie er et velholdt akvarie
leter også etter en god næring til plantene i tanken min.
bare litt nysgjerrig her, må man bruke både happylife og ferro?
førstnevnte inneholder jo likevel jern....

har brukt Tropica Aquacare i tabelettform, som man stikker i bunnlaget.
plantene ser ut til å trives med dette, men konsentrasjonen virker høy i begynnelsen ved nye tabeletter, og algene trives da litt for godt. det avtar etter en stund, men vil gjerne bort fra næring som hjelper algene
Du ser det på plantene. Hvis sverdplantene blir lyse og får gule flekker mangler det jern, stengelplanter får også mye gule blader, og de røde plantene blir ikke ordentlig røde, å se sånt tror jeg er det de kaller "grønne fingre".

Nå har jeg en helt vill mengde planter i karene og kan ikke fly og følge med på hver plante hver dag, mange av dem er jernsultne, noen av dem er merket "vanskelig", og det tror jeg har med godt lys og næringstilgang å gjøre for spesielt vanskelig kan jeg ikke si at de er. Så jeg har jerntabletter i bunnlaget til Echinodorus selv om det også er litt jern i næringssubstratet, og blander ut plantenæring, jern og noe lurium som tilsettes daglig. Veldig CO2-krevende planter eller surtvannsplanter er det vel ikke sikkert vil trives her, men det gøye med planter er at de ikke kan lese i plantebasen, og da hender det de trives godt likevel ;o)

Har jerntest som ble brukt flittig til jeg fant en oppskrift som virker her, på den mest uvitenskapelige metoden i verden (men den som kanskje har brakt flest artige resultater, popcorn for eksempel, og fleece..) - (u)flaks! Daglig tilsetning, og praktisk talt alt jern oppbrukt om morgenen. Daglig dose er bra for lommeboka, her er det ukedosen delt på syv delt på tre sånn omtrent!

Nå må jeg tilføye at jeg ikke drev og styrte sånn til å begynne med, da hadde jeg mer enn nok med å holde fisken i live, men flytende næring og jern har jeg brukt siden jeg forsto at det måtte til. Akvarieplanter har blitt en lidenskap fordi jeg synes det er så inmari gøy, og så inmari lettvint fordi karene steller seg selv og holder seg i balanse. Er dypt uenig med dem som påstår jeg bruker mye tid på karene, for som et arabisk ordtak sier "Allah teller ikke dagene du fisker". Det betyr at når jeg tror jeg har brukt fem minutter og det har gått en time har jeg bare eldes fem minutter! Kommer nesten til å leve evig, så moro som dette er:o)
Tc
Et flott akvarie er et velholdt akvarie:)

Og god plantevekst er latskap satt i system :o)
hehehe ) ja. det med tia må jeg si meg enig i. tida bare flyr når man koser seg og steller i tanken
takk for tips og info
Linda & Ove
[QUOTE=Tc] Et flott akvarie er et velholdt akvarie:)

Og god plantevekst er latskap satt i system :o)

Amen og halleluja
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap