Kan man sette planter i et kar som nettopp er fylt opp?

jeg har kjøpt et 240 L kar som har vært brukt, men som har stått tomt en liten stund. Har et 54 L og et 150 L kar. Planen er at disse skal ned etterhver, først 150 literen da jeg har en som vil kjøpe det ganske fort.

Jeg har en god del planter og diverse fisk i disse to karene som jeg skal ha over i det "nye". Karet ble rengjort ( da det var MEGET skittent) og fylt opp igjen med vann med aquasafe, grus og litt sand. Karet har fått ca 30 liter med karvann fra de andre to karene.

Jeg skal være litt forsiktig med å ha fiskene oppi for tidlig, men hvordan er det å sette i noen av plantene? F.eks i dag? eller vil de dø da?

Håper noen vil gi meg noen svar, da jeg må få dette karet i gang litt fort.
[QUOTE=Kjersti Bjerke]jeg har kjøpt et 240 L kar som har vært brukt, men som har stått tomt en liten stund. Har et 54 L og et 150 L kar. Planen er at disse skal ned etterhver, først 150 literen da jeg har en som vil kjøpe det ganske fort.

Jeg har en god del planter og diverse fisk i disse to karene som jeg skal ha over i det "nye". Karet ble rengjort i går ( da det var MEGET skittent) og fylt opp igjen med vann med aquasafe, grus og litt sand. Karet har fått ca 30 liter med karvann fra de andre to karene.

Jeg skal være litt forsiktig med å ha fiskene oppi for tidlig, men hvordan er det å sette i noen av plantene? F.eks i dag? eller vil de dø da?

Håper noen vil gi meg noen svar, da jeg må få dette karet i gang litt fort.
Så fort temperaturen er ca den samme, så er det bare å sette over plantene. Husk å gi de plantenæring, siden de ikke har noe annet å leve av i et nyoppsatt kar.
Bare plant i vei! Men husk å gi litt næring, det bommet jeg på første gangen, da blir det stusselige planter. En annen ting å huske på er at hvis vannverdiene og lyset blir veldig forskjellig fra det du har i karene plantene kommer fra, kan noen av dem reagere med å kaste blader. Ingen grunn til panikk, bare røttene er bra kommer de seg fint igjen.

Karvannet er greit for plantene da det sikkert inneholder litt næring, men har ikke stort å si for innkjøring/bakterieflora. Hvis du flytter over filtrene fra karene som skal tømmes er det ingen åpenbar grunn til å vente med fisken, hvis filtrene skal selges ville jeg tatt over filtermediet (svamper og ting), og bare fulgt litt ekstra med en stund. Noe av bakterieflorasen bor jo i sand og dekorasjoner, så litt ekstra årvåkenhet er sikkert på sin plass.

Lykke til!
Når det gjelder å sette over planter i nye karr, så er ikke dette noe som heltst problem Bare husk å tilføre ekstra plantenæring, ettersom det jo ikke finnes næring i akvariet ditt ennå.
Tusen takk for svar og tips :)
Ja, pumpen og filtret følger med kjøperen .

Men tusen takk for svar og tips Skal prøve meg fram
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap