Sverdplanten min gulner og får lange tynne blad !?

Nå er det en stund siden jeg drev planteakvarie og husker ikke så mye..
Men hva mangler planten min ved disse symptomene?

[External Image]
Har du gitt den noen form for næring?
Hva slags lysrør har du over akvariet ditt, og er det lenge siden du skiftet rør?
Lysrør bør generelt skiftes en gang pr år ca i akvarier. De mister sitt lysutbytte for plantenes del lenge før de faktisk slutter å lyse, så man må bytte jevnlig selv om røret ikke er gått.

Noen blad vil naturlig bli gule og visne på en plante i vekst, for de eldste bladene vil vel før eller siden være modne for utskiftning og de visner da, så man kan knipe dem av. Så littegrann fjerning av visne blad en sjelden gang i blant må man regne med. Men du mener det er mer enn bare dette, det er påfallende mye, eller...?

Gule blad kan tyde på næringsmangel, det er det første jeg tenkte på. Husk at sverdplanter trekker næringen sin til seg fra bunnlaget gjennom røttene sine, ikke via vannmassene og bladene. Derfor må man gi sverdplanter næringskuler (f.eks. Laterit-kuler) dyttet godt nedi sanden rundt planten. Hvor mange kuler pr plante er avhengig av størrelse, men to-tre kuler på en plante av bra/stor størrelse er passe.

Jeg nevner lateritkuler spesielt, fordi sverdplanter vokser veldig bra på den typen næring. Den røde leiren kulene er laget av, inneholder naturlig mye jern. Perfekt for sverdplanter! Gule blad kan nemlig tyde på nettopp jernmangel (eller næringsmangel generelt).
Har du noe form for gjørslingskule, torvplater eller lignende under sverdplanten?

Sverdplante tar opp næring ifra bunnlaget, så det kan være noe av grunnen?
Jeg bruker Tetra Crypto tabletter til sverdplanter og Cryptocoryne. Disse inneholder både jern og sporelementer, og ikke nitrat og fosfat.
Er en 540l med 4x40w nye 6500k daylight rør.
Doserer anbefalt ferrogan oppløst i vann i påvente av jernchelat.
Lite jern og oppdage på tester da.
Tilsetter også halvparten av anbefalt dose PMDD da karet er relativt nystartet og fikk en liten algeboom. Tusler og går en liten flaske diy co2 også.
Alle verdier av skadelige emner er 0 og kh på 2 (tilsatt salt for å øke etter måling)
Og ph på 6,5-6,7. Gh testen er tom.
Har sera florenetta tabeletter ved røttene til svardplanten og noen utvalgte andre..
Resten av plantene ser ut til og ha det ok.
Regner med det er jernmangel siden det gule er på tuppen av bladene.. Men vil alltid høre andres mening.
Har fått til masse sverdplanter perfekt uten næring i bunnlaget bare med PMDD og co2.
Har grov biltemasand som substrat
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap