Får ikke til plantene ordentlig.

Har hatt akvariet i gang i ca. 5 månder, men plantene ser ikke ut til å trives noe særlig! Er litt fortvila, for det gikk jo så bra til å begynne med. Har planer om å starte på nytt i sommer, Pga. Rombytte. Da setter jeg i CO2 anlegg og en utvendig pumpe. Vil dette hjelpe? Det er en 240l juwel rio, tenker også på å bytte ut substratet, som nå er halgrov grus. Noen tips?
Har også et Juwel Rio 240 liter. Ferdig innkjørt for 2-3 mnd siden. Jeg har Biltema- sand i karet ,og plantene gror som bare det, til og med med ødelagt armatur så bare ett lysrør virker. Har heller ikke oppi noe næring til plantene.
Har fjernet det innebygde filteret og bruker ett utvendig Amtop 3338.
Takk for raskt svar! Er det en veldig fin sand? Jobber i dyrebutikk, så skaffer tilsvarende i rådasand.
Hvilke planter har du?
hovedregelen er at mørkegrønne planter trenger lite lys, lyse planter trenger medium med lys, og røde/de som skal være røde trenger mye lys.
0,2-1,0 mm er størrelsen på BT-sanda.
Er vel mest lyse planter oppi der. Er 8-10 timer om dagen passe?
Jeg har lyset på i 12 timer. Har koblet på timere så det går av seg selv. Greit å ha det lettvint, og så blir det like lang tid hver dag.
Får planene dine nok å spise? Vann er jo ikke noe problem for akvarieplanter, men ellers krever de omtrent det samme som potteplantene, lys og næring. I balanse. CO2 vil vel ende med enda raskere mistrivsel hvis de ikke får mat vil jeg tro...

Hvis du nå skal til med substratskift anbefaler jeg å legge næringssubstrat i bunnen der du har planter med store røtter, som Cryptocoryner og Echinodorus. Har du stengelplanter og Javabregner, mose eller Anubias tar de opp næringen fra vannet. Nitrat og fosfat får de som oftest nok av i et kar med fisk som får mat, men de trenger "kosttilskudd" i flytende form for å nyttiggjøre seg det ordentlig.

Nå har jeg plantedilla og tilsetter næring og jern hver dag, da trengs det ikke rare skvetten i forhold til det som står på flaskene. Start forsiktig så plantene venner seg til kraftkosten og øk dosen gradvis, så reduserer du faren for algeoppblomstring.

Her er også lyset på i tolv timer omtrent, men det kan bli mye i kar med svak plantevekst. Heksekunsten er nok å følge med litt til man finner balanse. Og så er det nå engang slik at ikke alle planter trives over alt, og alle trives ikke sammen, så litt prøving og feiling må til. Jeg sverger til en god blanding av rotmonstre og hurtigvoksende, gode lysrør med reflektor som skiftes jevnlig, næringssubstrat og daglig gjødsling. Da vokser det som bare det, og karene holder seg stabile. Uten CO2..

Men det kan bli algevekst og annen moro her også, fant for eksempel ut at å skifte alle fire lysrør samtidig uten å redusere tiden eller fjerne reflektor en stund var veldig gøy for alger. En klok mann sa en gang til meg at ingenting som skjer raskt i et akvarium er bra. Det gjelder nok også forandringer vi setter i gang selv :o)
Tusen takk for godt og utfyllende svar ! Gleder meg skikkelig til å få dette til !
Bare en ting om det med reflektor. Veit ikke om du kjenner til juwel akvarier generelt, men der er det ingen reflektor. Kan dette kjøpes ekstra?
Det er ekstrautstyr ja, har kjøpt fire til Juwelen, sykt billig økning av belysningen! Det går an å rote til noe selv også, i et annet kar har jeg klipt til noen gamle plantelysreflektorer med platesaks og festet med det som ble til overs i Juwelpakka (har T5 i Juwelen, T8 ellers). De festeklypene er også ekstrautstyr du finner dem nederst på siden jeg linket til. Disse klipsene blir sprø med tiden, så det er kjekt å ha i skuffen uansett...
Kjøpte du akvariet ditt nytt eller brukt?
Hvis du kjøpte det brukt, kan det være på høy tid å skifte lysrørene. Dårlig lysrør gir ofte utslag i dårlig plantevekst.

Skal du kjøpe nye; husk da at nyere års modeller fra Juwel har helt egne mål på lysrør (Juwel produserer sine egne) slik at vanlige, standard lysrør rett og slett ikke passer i Juwel armaturene!
Har også litt lyst til å prøve meg på litt grundigere aquascape denne gangen. Så litt på å lage et slikt blå-filter, men dette blir vel Alf for lite? Litt forvirret når, for mange ideèr, for liten tid...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap