Plantesykdom - kan de reddes?

Det begynte for ca 3 uker siden etter innkjøp av to nye planter. Først i de nye plantene og så ble de andre plantene smitted også.

Det ser ut som om noe spiser hull i bladene.

Lurer på hva slags sykdom det er og om det er mulig å redde plantene.

hilsen
A.

Inaktiv bruker
Det kan være fisk eller snegler som spiser på dem, hva har du i akvariet?
Nei, det er hverken fisk eller snegler. Har ingen snegler i akvariet og har hatt de samme fiskene en god stund nå uten at de spiste noen hull i planter.
Plantesykdomen begynte nylig, rett etter jeg kjøpte nye planter.
Aqua1
Det begynte for ca 3 uker siden etter innkjøp av to nye planter. Først i de nye plantene og så ble de andre plantene smitted også. Det ser ut som om noe spiser hull i bladene. Lurer på hva slags sykdom det er og om det er mulig å redde plantene. hilsen A.

Bildene du viser ser ut som javabregne og anubias. De har begge harde og slitesterke blader som sjelden blir spist på av fisk. Og du sier du ikke har snegler. Jeg synes det ligner mest på nedbryting på grunn av næringsmangel. Sykdom er lite trolig.

Stephan L Sandemose
Ja, jeg tror de heter javabregne og anubias. Ingen snegler, nei. Hadde snegler for noen år siden, kjøpte botia og den spiste opp alle. Har ikke hatt noen snegler siden den gangen.

Er det mulig at det er nedbryting på grunn av næringsmangel self om det startet ganske plutselig etter at jeg fikk nye planter?
Hva slags næring er det mangel på i så fall?
Det ser da tydelig ut som bitemerker i bladene? Spesielt på anubiasen, ser ut som et kakestykke det er spist på.

Har du botia? Du vet at de plutselig kan få som hobby å underholde seg selv med å ramponere planter? Noen ganger biter de i dem, andre ganger drar de dem opp med rota. Rett og slett bare for gøy.

Jeg har aldri hørt om en plantesykdom som tar biter av bladene
Nei, har ikke botia nå. Kjøpte en blue botia for noen år siden da jeg fikk snegler som ynglet voldsomt.
Botiaen spiste opp alle sneglene men den var en slik terrorist at jeg kalte den Osama
Terroriserte alle de andre fiskene, så de hoppet rundt forskrekket.
Jeg måtte gi den bort på grunn av det.

Men har ikke hatt snegler siden da og det er flere år siden.
Hvilke fisker har du i akvariet? Det er så likt bitemerker, det der, at det umulig kan være noe annet
Når jeg ser på bildene i forstørrelse, særlig anubiasen, er jeg enig i at det må være gnaging/biting foretatt av fisk. Særlig tydelig på anubiasen. Første gangen så jeg bare på javabregnen, og der er utseendet tvetydig. Og snegler har du jo ikke. Sykdom tror jeg som sagt du kan se bort fra, og ettersom dette begynte rett etter at du hadde fått plantene, er det neppe næringsmangel heller. Som andre her har sagt, burde du fortelle hvilke fiskearter du har i karet. Det er nok der du finner den/de "skyldige".

Stephan L Sandemose
Det er ikke fiskene som gjør det. Bildene er kanskje litt misvisende fordi de viser bare hvordan plantene er nå men ikke hvordan de gradvis ble sånn.

Der hvor det blir hul er bladet brun el. brun-svart (særlig på java bregne). Det blir som regel brun-svart FØR hullet oppstår.
Når et blad blir angrepet så fortsetter det bare å bli verre, uten at naboblad blir rørt (før det blir det etter en stund og da blir det neste blad verre og verre også mens naboblader er urørt).

Hvis det hadde vært fisk så hadde det vært mindre systematisk, de hadde da spist litt her og der, hulene hadde ikke vært brun-svarte (i hvert fall ikke med en gang) og jeg hadde hatt det problemet lenge.

Det er førøvrig noen tetraer, mollyer og SAE som er i dette karet, de gjør ikke slike skader. Mine får både grønnsaker og spirulina flak i kosten også.
Har vel ikke noe sikkert svar, men ut fra bildet av javabregnen ser den ut til å være plantet i grus. Slike skal helst ha rotsystemet i vann for best mulig næringsopptak. Plantes gjerne på steiner og røtter. Det samme gjelder også anubias, men der er det vanskelig å se av bildet hvordan den er plantet.
Hans E har rett. Hverken anubias eller javabregne liker å få røttene sine stappet i bunnlaget. De vil helst plasseres og festes på mangroverøtter og steiner, der de gradvis klorer seg fast selv. Røttene deres foretrekker å stå fritt i sirkulerende vann, og så trekker de næringen fra vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap