Bladene på plantene blir svarte. får et svart belegg på seg. ?

Lur på hvorfor plantene mine får et svart belegg på bladene. Er nu 3-25w nye lys rør.
Kjøpte først et med reint blått lys. Plantene kom seg kjempe mye da men enda svart.
Så har eg kjøpt 2 nye lys rør, gro lys og dags lys. No ser det ut som plantene ikke liker dette.

Har gjødslet med pellets for ca 2 mnd siden.

Er litt plaget med alger på glasse i akvarie, men tror dette kommer av di nye rørene og mye flys bruk. Kan plantene få får mye lys?
Hvor lenge står lyset på ?
Inaktiv bruker
Plantene skal ha lys i 10-12 timer.
Her er en artikkel om planter og lys
Roy Arne Markussen
Kan plantene få får mye lys?

Ja. Det som er over det plantene faktisk har bruk for, vil algene kose seg med.

Hva mener du egentlig med at bladene blir svarte? Det høres pussig ut, og jeg har litt vanskelig å se det for meg. Mener du at de får et svart belegg, eller....?
Lyse står på i 10 timer nu, med 2 timers pause mitt på dagen.
Ja di får et belegg som er svart som legger seg utpå bladene.
Skal se om eg greier og få et bilde av det når eg drar hjem Blir sikker et par dager til.
Mener du virkelig "svart" eller mener du rett og slett mørkebrunt? Det finnes noe som heter brunalger, det er en veldig vanlig alge i nyoppstartede akvarier spesielt, og da ville jeg skjønt hva du snakker om. Men jeg har aldri hørt om eller sett en alge som faktisk er svart og som et belegg.
Nei samboeren min sier også at det er svart. Akvarie har vert i drift i flere år.
Eg har da bare selv bare hadt akvarie i 7 mnd. Man ser di grønne bladene og oppå di ser det først ut som det kommer en svart prikk. Så kommer det lfere og flere heilt til di danner et belegg.

Det ser ikke ut som det angriper heilt nye blader da. Men når di kommer til en vis størelse så kommer prikkene. Og det blir et belegg på bladene til slutt.
Hvor lenge siden er det sist du skiftet lysrørene?
Ser ingen opplysninger om hva slags plate det gjelder. Er det javabrene er det helt normalt at gamle blader får sorte flekker. Etter hvert danner det seg nye planter ved disse flekkene. Disse løsner etterhvert og flyter avgårde. Det er slik de formerer seg.
Har hatt akkuratt samme problem i et kar med SVART belegg som dekket hele oppsiden av bladene på en anubias...
Men kan desverre ikke hjelpe deg, ville bare nevne at det er flere som har hatt samme problem
Mener jeg leste om at otto kan slippes løs på planter med litt svarte prikker og belegg da blir de ganske fort rene. Men om det tar over for mye så vet jeg ikke om det hjeleper.
Prøvde og få noen bra bilder av dette.Men var litt vanskelig.
Har heilt nye lys rør. Ikke en mnd gammel. 3x25 derfor eg lurte på om det kunne være for mye lys bruk.

Men no har eg stengt heile akvarie mitt for en periode og flyttet alt av planter og fisker over i kjæresten min sitt 340L akvarium.
Er jo mest der så da får eg se om plantene kansje kommer seg. Ha gjødslet i krusen på nytt.

Så no er det bare og vente og se.
Etter og ha sett dette på en dyre butikken så viste det seg og være brun alger som var på planten.
Roy Arne Markussen
Etter og ha sett dette på en dyre butikken så viste det seg og være brun alger som var på planten.

er det anubias som har blitt angrepet? isåfall så er det et meget kjennt fenomen. Anubias skal helst stå i skyggen av akvariet da den ikke trives i for mye lys. Den får disse algene altfor fort når den står i for mye lys. ved for mye nœring til anubias så vil bladene få hull.

=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap