- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Bladene på plantene blir svarte. får et svart belegg på seg. ?
Bladene på plantene blir svarte. får et svart belegg på seg. ?
Lur på hvorfor plantene mine får et svart belegg på bladene. Er nu 3-25w nye lys rør.
Kjøpte først et med reint blått lys. Plantene kom seg kjempe mye da men enda svart.
Så har eg kjøpt 2 nye lys rør, gro lys og dags lys. No ser det ut som plantene ikke liker dette.
Har gjødslet med pellets for ca 2 mnd siden.
Er litt plaget med alger på glasse i akvarie, men tror dette kommer av di nye rørene og mye flys bruk. Kan plantene få får mye lys?
Kjøpte først et med reint blått lys. Plantene kom seg kjempe mye da men enda svart.
Så har eg kjøpt 2 nye lys rør, gro lys og dags lys. No ser det ut som plantene ikke liker dette.
Har gjødslet med pellets for ca 2 mnd siden.
Er litt plaget med alger på glasse i akvarie, men tror dette kommer av di nye rørene og mye flys bruk. Kan plantene få får mye lys?
Postet 19.12.11 kl 21:06
Postet 19.12.11 kl 23:28
Endret: 19.12.11 kl 23:29
Inaktiv bruker
Plantene skal ha lys i 10-12 timer.
Her er en artikkel om planter og lys
Her er en artikkel om planter og lys
Postet 19.12.11 kl 23:34
Postet 19.12.11 kl 23:40
Postet 21.12.11 kl 14:57
Postet 21.12.11 kl 15:08
Nei samboeren min sier også at det er svart. Akvarie har vert i drift i flere år.
Eg har da bare selv bare hadt akvarie i 7 mnd. Man ser di grønne bladene og oppå di ser det først ut som det kommer en svart prikk. Så kommer det lfere og flere heilt til di danner et belegg.
Det ser ikke ut som det angriper heilt nye blader da. Men når di kommer til en vis størelse så kommer prikkene. Og det blir et belegg på bladene til slutt.
Eg har da bare selv bare hadt akvarie i 7 mnd. Man ser di grønne bladene og oppå di ser det først ut som det kommer en svart prikk. Så kommer det lfere og flere heilt til di danner et belegg.
Det ser ikke ut som det angriper heilt nye blader da. Men når di kommer til en vis størelse så kommer prikkene. Og det blir et belegg på bladene til slutt.
Postet 21.12.11 kl 15:21
Postet 21.12.11 kl 15:24
Postet 21.12.11 kl 18:19
Postet 21.12.11 kl 22:05
Postet 21.12.11 kl 23:43
Prøvde og få noen bra bilder av dette.Men var litt vanskelig.
Har heilt nye lys rør. Ikke en mnd gammel. 3x25 derfor eg lurte på om det kunne være for mye lys bruk.
Men no har eg stengt heile akvarie mitt for en periode og flyttet alt av planter og fisker over i kjæresten min sitt 340L akvarium.
Er jo mest der så da får eg se om plantene kansje kommer seg. Ha gjødslet i krusen på nytt.
Så no er det bare og vente og se.
Har heilt nye lys rør. Ikke en mnd gammel. 3x25 derfor eg lurte på om det kunne være for mye lys bruk.
Men no har eg stengt heile akvarie mitt for en periode og flyttet alt av planter og fisker over i kjæresten min sitt 340L akvarium.
Er jo mest der så da får eg se om plantene kansje kommer seg. Ha gjødslet i krusen på nytt.
Så no er det bare og vente og se.
Postet 22.12.11 kl 05:44
Postet 21.01.12 kl 19:09
Roy Arne MarkussenEtter og ha sett dette på en dyre butikken så viste det seg og være brun alger som var på planten.
er det anubias som har blitt angrepet? isåfall så er det et meget kjennt fenomen. Anubias skal helst stå i skyggen av akvariet da den ikke trives i for mye lys. Den får disse algene altfor fort når den står i for mye lys. ved for mye nœring til anubias så vil bladene få hull.
=)
Postet 24.01.12 kl 22:06