Co2 anlegg

Vil gjerne skaffe meg Co2-anlegg. Har prøvd de billige variantene i butikken men merket ingen forskjell med dem. Kan gjerne bruke et par tusen på noe skikkelig som fungerer men har ikke lyst på noe hjemmelaget. Noen som har noe erfaring med ulike merker osv og hvor jeg kan kjøpe?

Akvariet er 260 liter juwel.
Jbl proflora u403
Jeg kjøpte JBL ProFlora u403 sammen med JBL ProFlora pH Electrode for en tid tilbake, er veldig godt fornøyd med dette settet. Og PH kontrolleren er lett i bruk og heller ikke noe særlig stor i størrelse.

Du kan bruke standard Co2 flasker til dette settet.

[External Image]
Ok. Hvordan har dette fungert for deg? Vil du anbefale å kjøpe?

Jeg bruker også tropica mastergrow plantegjødsel. Det virker som det varierer veldig med planteveksten. En periode vokste de mye men no har det nesten helt stagnert. Målet er kraftig plantevekst og å få teppe på bunnen
Co2 anlegg
Har noen vært inne på tanken å bruke co2 fra en brusmaskin. (Sodastream) Det bør vel være mulig å ta noe av vannet fra akvariet(eller nytt vann) og kjøre kullsyre i dette og så tømme det tilbake i akvariet.
helgen
Har noen vært inne på tanken å bruke co2 fra en brusmaskin. (Sodastream) Det bør vel være mulig å ta noe av vannet fra akvariet(eller nytt vann) og kjøre kullsyre i dette og så tømme det tilbake i akvariet.


En besnærende tanke, men jeg tror ikke det vil lykkes. Om du kjører karbondioksid i vannet, så bruser det rett ut igjen. Du har vel merket at hvis et glass brus blir stående så er snart all CO2 borte. Det er helt andre mengder CO2 som må til for at det skal monne, og man må ha utstyr som gjør at den løser seg opp i vannet.

I tidens løp har jeg prøvd mange systemer, og det har endt med at jeg bruker en flaske med 6 kg CO2 til et planteakvarium på 325 liter. En fylling koster rundt 350 kroner og varer halvannet år eller mer.

Stephan
Lars Jamne
Jeg kjøpte [URLBLOCK1] sammen med [URLBLOCK2] for en tid tilbake, er veldig godt fornøyd med dette settet. Og PH kontrolleren er lett i bruk og heller ikke noe særlig stor i størrelse. Du kan bruke standard Co2 flasker til dette settet. [IMG]http://www.aquaristikshop.com/pictures_xxl/127902.jpg[/IMG]


Hei,

Jeg kjøpte akkurat dette settet, men klarte da å bestille uten JBL ProFlora pH Electroden.
Vet du/noen om jeg kan bruke settet uten denne? Virker litt rart at det ikke fulgte med i pakken. Håper jeg ikke må vente til jeg har anskaffet denne før jeg kan ta i bruk Co2 systemet.

Du må nok ha ph-probe for at ph-kontrollerer skal kunne gjøre jobben. Eller øs har du jo ikke noe som kan måle ph'en for deg.

Du får uoriginal ph-probe på eBay til en rimelig penge. Ikke like nøyaktig har jeg erfart, men funker greit nok.
Co2 anlegg
Jeg bruker sodastream co2 i akvariet.
Søk på sodastream/akvarium på youtube så ser du hva som må til
Det lønner seg mest å bruke 2-6 kg CO2 flasker, som kjøpes blant annet på e-bay, og fylles opp i forskjellige steder (avhengig av der du bor. Det finnes et tråd med adresse her på AF)
Resten av utstyret kan du velge selv: trenger da alt fra diffusorer, slanger, tilbakeslagsventiler, og kontroll regulatorer. Kan kjøpes av samme merke, eller av forskjellige med hensyn til prisen.

Kan si at ADA har alt du trenger, og av veldig god kvalitet. Selv bruker i mine akvarier, og har ikke harr problemer utenom at det er vanskelig å fylle opp flaskene her oppe i nord...
Han skrev et par tusen, ikke ti tusen. Så ser ikke vitsen med å foreslå ADA i denne tråden her. Stemmer for et ferdig kit, av ca samme type som den som er nevnt tidligere i denne tråden, evnt prøv å kjøp noe brukt?
Jeg kjøpte min 6KG trykkflaske fra GMC Brannvern i Dusavika, men jeg ser at de har en avdeling i Bergen også om det er til noe hjelp. Mener jeg betalte ca 800 for flasken. Har fylt den en gang og da betalte jeg ca 350.

Selv bruker jeg Co2 utstyr fra Aqua Medic og synes det fungerer bra, men jeg er sikker på at JBL, som alt er foreslått gjør en like god jobb. Jeg er veldig fornøyd med PH-Computeren (og magnetventilen) som tilfører Co2 automatisk og holder PH stabilt rundt ønsket verdi.
Alexthekid
Han skrev et par tusen, ikke ti tusen. Så ser ikke vitsen med å foreslå ADA i denne tråden her. Stemmer for et ferdig kit, av ca samme type som den som er nevnt tidligere i denne tråden, evnt prøv å kjøp noe brukt?


Jeg tror du overvurderer prisene. Komplett CO2 system koster kanskje litt over 3000, og da får man

CO2 74-YA/Ver.2 System,
CO2 System 74 Tropical Forest No.1 Amazonian (liten CO2 flaske som kan brukes før man får kjøpt større flasle, evt. kan tas ut av pakken etter avtale)
Pollen Glass,
CO2 Bubble Counter,
Check Valve,
Ball Valve,
Cap Stand, (kan tas ut på forespørsel mot kompansasjon)
Trykkresistent tube
Silikon slange,
Sugekopp,
Sprøyte,
Grønn Bacter
CO2 Adapter

Da er det kun flasken som mangler egentlig.

PS: ikke reklame, kun forklaring mot urimelig påstand om ti tusen
Men du får vel ikke ph-kontroller eller ph-probe med i denne prisen og det gjør jo hele CO2 prosessen mye enklere.

Hvis budsjettet er et par tusen så spørs det vel om du får det med i det hele tatt Det koster jo fort litt med en PH-computer, men helt klart enig med Lars her. Det går helt fint uten også, men litt mindre å passe på blir det. Hvis man ikke ønsker å gjøre det fullt så dyrt så kan man jo bruke en magnetventil og sette timer på denne til å kun tilføre Co2 om dagen, slå av ved lyset og på en time eller to før lyset kommer på. Regner med at det sikkert er mange meninger om dette og jeg vet at det er mange som tilfører Co2 24/7, men da vil jeg tro at de har litt mer svingning i PH'en.
ADA Norge
[QUOTE=Alexthekid]Han skrev et par tusen, ikke ti tusen. Så ser ikke vitsen med å foreslå ADA i denne tråden her. Stemmer for et ferdig kit, av ca samme type som den som er nevnt tidligere i denne tråden, evnt prøv å kjøp noe brukt?


Jeg tror du overvurderer prisene. Komplett CO2 system koster kanskje litt over 3000, og da får man

CO2 74-YA/Ver.2 System,
CO2 System 74 Tropical Forest No.1 Amazonian (liten CO2 flaske som kan brukes før man får kjøpt større flasle, evt. kan tas ut av pakken etter avtale)
Pollen Glass,
CO2 Bubble Counter,
Check Valve,
Ball Valve,
Cap Stand, (kan tas ut på forespørsel mot kompansasjon)
Trykkresistent tube
Silikon slange,
Sugekopp,
Sprøyte,
Grønn Bacter
CO2 Adapter

Da er det kun flasken som mangler egentlig.

PS: ikke reklame, kun forklaring mot urimelig påstand om ti tusen

Du mangler både stor flaske/pH-controller/magnetventil/pH-probe.
ADA er unødig dyre produkter, det trenger ikke importør/selger forsøke å bortforklare.
Om du ønsker og skrive som privatperson, så ikke innleggene dine oppfattes som reklame, kan du opprette en egen profil i eget navn.
ADA-Norge kan sikkert få kjøpe reklameplass/bannere som alle andre firmaer, så slipper du og være redd for at innleggene dine skal misforstås, oppfattes som reklame. Enkelt?

Så over til trådstarters spørsmål:
Aqua Medic, JBL, Dupla, Tunze og andre pH-controllere i samme prisklasse fungerer stort sett like bra.

Personlg foretrekker jeg Co2 flasker på mellom 2-6 kg av praktiske årsaker. Kjøper du en stor Co2 flaske (2-6 kg) må den trykktestes hvert 10 år. Se derfor på siste trykktest hvis du kjøper brukt flaske. Årstall skal være "stanset"/merket inn i metallet på flaska.

Jeg ville heller brukt noen hundrelapper ekstra med en gang, og kjøpt en controller med pH-probe og magnetventil så du får automatisk Co2 tilførsel i akvariet. Mange akvarister havner dit til slutt uansett.

Dyre merker som ADA er bare brtkastete penger. Ovennevnte merker har fler tiårs erfaring i produksjon av controllere, og gjør den jobben de er laget for.

Jeg tror det det blir litt snaut med et par tusen, men som jeg skriver, legg heller på noen hundrelapper og kjøp et Co2 annlegg du blir fornøyd med med en gang.

Selv har jeg erfaring med JBL, AquaMedic, Dupla, IKS computere og Tunze controllere. Alle disse merkene er like enkle og ha med og gjøre.

Skal du ha et stabilt annlegg over tid, er det lurt og ikke nødvendigvis kjøpe de billigste pH-probene. pH-proben er det eneste i systemet som blir "utslitt" i den forstand at den må byttes etter en tid. Controllere er elektroniske og varer så lenge de ikke blir utsatt for feil bruk/vannsprut eller tordenvær.

Små, billige/ubrukelige varianter av Co2 anlegg er vel den største årsaken til at mange akvarister ikke får til den planteveksten de ønsker/hadde håpet på.

Kjøper du controller fra enten AquaMedic, JBL, Dupla, Tunze etc. er sjansene store for at du lykkes ved første forsøk.
LeneLene
Ok. Hvordan har dette fungert for deg? Vil du anbefale å kjøpe? Jeg bruker også tropica mastergrow plantegjødsel. Det virker som det varierer veldig med planteveksten. En periode vokste de mye men no har det nesten helt stagnert. Målet er kraftig plantevekst og å få teppe på bunnen :)


Godt bunnlag er også viktig. Har selv underlag fra Tropica og har selv god erfaring med det i tillegg til Carbisea plantebunnlag.

To andre ting: Lyset og plantenæringen. Begynner du med Co2 så er dette også viktig. Hvis ikke det er balanse i lys/co2/plantenæring vil du fort få alger. Det er det helt sikkert flere med Co2 anlegg som har gjort samme erfaringen som meg Jeg la forresten merke til at Tropica har begynt å sette anbefalt Watt pr liter på sine planter. Dette vil sikkert variere noe fra kar til kar, men det er jo en grei pekepin på om planten er vanskelig å få til. Du kan jo selv regne ut ved å dele antall liter vann på total lysmengde, watt så vil du få en viss idé om hvordan du ligger an.

Når det gjelder plantenæring så har jeg gode erfaringer med PMDD. Selv har jeg bestilt dette fra Haack i Sverige (bare å google så finner du det) Jeg har også sett at en her på forumet, Thorbjørn Jørgensen annonserer at han selger PMDD plantenæring.
Jeg slenger et spørsmål i denne tråden siden det dreier seg om JBL Proflora: Fungerer disse engangsbeholderne OK? Jeg forstår at det er bedre økonomi i en større refill flaske, men vurderer CO2 i en 120 liter og da burde kanskje en slik engangsflaske holde en stund?

Eirik
mushkin
Jeg slenger et spørsmål i denne tråden siden det dreier seg om JBL Proflora: Fungerer disse engangsbeholderne OK? Jeg forstår at det er bedre økonomi i en større refill flaske, men vurderer CO2 i en 120 liter og da burde kanskje en slik engangsflaske holde en stund? Eirik


Det er ikke bare størrelsen på akvariet som er avgjørende. Det er hvor mange, og hvilken type planter du har, og hvor mye de voser som avgjør forbruket på Co2. Du kan ha et 500 liters akvarium med noen få planter og forbruke lite Co2, men du kan ha et tettpakket 100 liters akvarie med hurtigvoksende planter som forbruker mer Co2 en i 500 literen.

Du må derfor tenke etter type planter og vekst du ønsker deg, før du bestemmer deg for type/størrelse på Co2 flaske.
Ser poenget ditt ift antall og type, sist jeg hadde planteakvarie hadde jeg en fem-seks kilos flaske stående ved siden av akvariet, men det er ikke mulig nå desverre. Irriterende nok husker jeg ikke hvor ofte denne måtte fylles, men mistenker at det var sjelden.

Jeg forsøker meg med disse halvkilosflaskene til JBL, men har kjøpt med en overgang slik at vanlige fyllbare kan brukes også.
Veldig sent svar her, men takk for all hjelp. Har enda ikke kjøpt anlegg men no tenkte eg at eg skulle kjøpe. Har forresten kjøpt et ekstra lysrør (T5) til mitt juwel 260l. Så nå har eg 3 T5 lysrør. Plantene vokser enda ikke noe særlig mens algene stortrives.

1. Er det slik at Co2-anlegg tar knekken på algene?
2. Hvordan er det å bestille fra Tyskland, fra den linken til JBL ProFlora u430? Må man fortolle?
3. Eller er det mulig å kjøpe settet fra andre plasser i Norge?

Takk for all hjelp, nå er eg lei av treg plantevekst og skal kjøpe meg et anlegg så snart som mulig!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap