- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Luftpumpe tar knekken på plante?
Luftpumpe tar knekken på plante?
Lurer litt her.
Har 2 akvarium, et med filterpumpe og et med luftpumpe. I "filterakvariet" vokser plantene voldsomt, men i "luftakvariet" skjer det noe merklig. Plantene blir gjennomsiktige, og de stakkars nye bladene som kommer blir bare pjusk og krøllete.
Er det rett og slett boblene som gjør det? Andre med samme problem?
Har 2 akvarium, et med filterpumpe og et med luftpumpe. I "filterakvariet" vokser plantene voldsomt, men i "luftakvariet" skjer det noe merklig. Plantene blir gjennomsiktige, og de stakkars nye bladene som kommer blir bare pjusk og krøllete.
Er det rett og slett boblene som gjør det? Andre med samme problem?
Postet 05.01.12 kl 17:22
Postet 05.01.12 kl 18:09
PororoMulig det ikke er riktig, men jeg har lest at bobler fra luftpumpe "lufter ut" CO2 som plantene er avhengige av. Du har vel filtrering i dette akvariet også?
Nei ? ÅÅååå, kjenner jeg blir pissed på butikkselgerne! Fortalte de at pumpa mi sang på siste verset og at jeg trengte ny. Da ga de meg denne luftpumpa. Så du sier det ikke er nok ? :-/
Postet 05.01.12 kl 18:13
MajRenate[QUOTE=Pororo]Mulig det ikke er riktig, men jeg har lest at bobler fra luftpumpe "lufter ut" CO2 som plantene er avhengige av. Du har vel filtrering i dette akvariet også?
Nei ? ÅÅååå, kjenner jeg blir pissed på butikkselgerne! Fortalte de at pumpa mi sang på siste verset og at jeg trengte ny. Da ga de meg denne luftpumpa. Så du sier det ikke er nok ? :-/
Ikke nok - men feil.
En vanlig pumpe/filter, renser jo vannet, og blåser det ut ogjen, og fører til sirkulasjon og også at det kommer litt luft ned i vannet.
En luftpumpe, blåser bare luft ned i akvariet så det bobler, og ser pent ut. Men det fjerner også CO2 som plantene trenger,
Har liggende en sånn luftpumpe, men ikke brukt den, for jeg ønsker ikke ødelegge for plantene mine.
Arrester meg noen om jeg har tatt feil.
Postet 05.01.12 kl 18:24
sessan[QUOTE=MajRenate][QUOTE=Pororo]Mulig det ikke er riktig, men jeg har lest at bobler fra luftpumpe "lufter ut" CO2 som plantene er avhengige av. Du har vel filtrering i dette akvariet også?
Ikke nok - men feil.
En vanlig pumpe/filter, renser jo vannet, og blåser det ut ogjen, og fører til sirkulasjon og også at det kommer litt luft ned i vannet.
En luftpumpe, blåser bare luft ned i akvariet så det bobler, og ser pent ut. Men det fjerner også CO2 som plantene trenger,
Har liggende en sånn luftpumpe, men ikke brukt den, for jeg ønsker ikke ødelegge for plantene mine.
Arrester meg noen om jeg har tatt feil.
Da blir det jammen å kjøpe vanlig filterpumpe igjen! Har misslikt pumpa fra dag 1, ikke ble det fint og den bråker !
Takk for info
Postet 05.01.12 kl 18:40
Inaktiv bruker
Luftpumpa er ikke nødvendig, Men Filter ER 100% nødvendig. Uten den så kan du ikke ha fisk.
Da må du ha luftdreven filterpumpe hvis du skal trenge den luften eller så er det for de fiskene som trenger ekstra oksygen i vannet.
Da må du ha luftdreven filterpumpe hvis du skal trenge den luften eller så er det for de fiskene som trenger ekstra oksygen i vannet.
Postet 05.01.12 kl 18:54
SpockLuftpumpa er ikke nødvendig, Men Filter ER 100% nødvendig. Uten den så kan du ikke ha fisk. Da må du ha luftdreven filterpumpe hvis du skal trenge den luften eller så er det for de fiskene som trenger ekstra oksygen i vannet.
Et under at fiskene har levd såpass lenge med andre ord? Blir ny pumpe imorgen!
Postet 05.01.12 kl 19:13
Inaktiv bruker
Du får ta hyppig med vann bytter i noen uker fremover, så burde du kjøpe vannmåle utstyr så du kan holde øye med vannverdiene.
aquamanias.no
aquamanias.no
Postet 05.01.12 kl 19:31
Postet 05.01.12 kl 19:34
Inaktiv bruker
Hvis det har to svamper, så kan du ta den ene ja, eller klem masse filterguffe i det nye.
Postet 05.01.12 kl 19:49
Postet 05.01.12 kl 19:52