- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Næring til planter i 180 liter
Næring til planter i 180 liter
ser at noen av plantene jeg kjøpte inn samtidig med akvariet er begynt å bli blasse i fargen - brune. den ene som har lange,tynne (spisse) blader har mistet mye..
fikk ikke med noe næring da jeg kjøpte akvariet.. kun aquasafe.
MEN : hva er bra til plantene? og som er ganske drøy.. skal jo endel oppi 180 literen om man bruker flytende..
hvilke planter er hardføre - ønsker noen som vil vokse seg litt store og fine - ikke noen som dør med en gang... *ler*
har "sand" i akvariet, noe jeg burde fikse opp i i forhold til røttene?
får så ulik informasjon ..
fikk ikke med noe næring da jeg kjøpte akvariet.. kun aquasafe.
MEN : hva er bra til plantene? og som er ganske drøy.. skal jo endel oppi 180 literen om man bruker flytende..
hvilke planter er hardføre - ønsker noen som vil vokse seg litt store og fine - ikke noen som dør med en gang... *ler*
har "sand" i akvariet, noe jeg burde fikse opp i i forhold til røttene?
får så ulik informasjon ..
Postet 10.01.12 kl 13:26
Jeg har ikke så lang erfaring, men kan komme med noen tips.
Jeg ville puttet næring (substrat) nedi bunnen, i tillegg til flytende næring. Noen planter tar opp næring via røttene, mens andre tar det opp gjennom bladene.
Flytende næring skal man også være litt forsiktig med, og gjerne gi litt mindre enn det som står på flasken. For mye næring, fører ikke nødvendigvis til flottere planter, men mere alger.
Jeg bruker FloraPride flytende næring, og syns den er helt super, og drøy i bruk.
Puttet kapsler med næring nedi grusen da karet var nytt, og nå har jeg akkurat fylt på med noen kuler. Jbl kugeln
Jeg ville puttet næring (substrat) nedi bunnen, i tillegg til flytende næring. Noen planter tar opp næring via røttene, mens andre tar det opp gjennom bladene.
Flytende næring skal man også være litt forsiktig med, og gjerne gi litt mindre enn det som står på flasken. For mye næring, fører ikke nødvendigvis til flottere planter, men mere alger.
Jeg bruker FloraPride flytende næring, og syns den er helt super, og drøy i bruk.
Puttet kapsler med næring nedi grusen da karet var nytt, og nå har jeg akkurat fylt på med noen kuler. Jbl kugeln
Postet 10.01.12 kl 13:36
Har du mulighet til å få tatt bilder av plantene du har, og legge ut bildene her? Forminsk dem til 500 px lengde, så er de passe str for forumet. Det finnes gratisprogrammer som du kan fikse sånt med, dersom du ikke har noe fotoredigeringsprogram på pc'en fra før.
Hvis vi ser bilder av plantene dine her, så er det lettere å gi tips om hva slags næring de bør ha, da dette er forskjellig mellom ulike plantearter.
Hvor lenge etter at du kjøpte plantene ble de brune? "Råtner" liksom hele planten, eller bare et og et blad?
Hvis vi ser bilder av plantene dine her, så er det lettere å gi tips om hva slags næring de bør ha, da dette er forskjellig mellom ulike plantearter.
Hvor lenge etter at du kjøpte plantene ble de brune? "Råtner" liksom hele planten, eller bare et og et blad?
Postet 10.01.12 kl 14:42
Endret: 10.01.12 kl 14:43
Postet 11.01.12 kl 00:19
Den som har mistet mest blader : Pogostemon (stellata (Eusteralis) )
Den som har fått litt brune blader, mulig litt dårlig stengler : Rotala (rotundifolia)
Ser ut som da jeg kjøpte den : Hygrophila (polysperma "Rosanervig")
har 2 til - en som er en forgrunnsplante - ser ut som gress (se bilde) og en mørkere, "kraftigere" plante, - se bilde
Mer planter og stein (o.l) skal oppi, tar bare litt av gangen.
kanskje noen tips til planter som er lettstelte og nyttige i et akvarium?
Den som har fått litt brune blader, mulig litt dårlig stengler : Rotala (rotundifolia)
Ser ut som da jeg kjøpte den : Hygrophila (polysperma "Rosanervig")
har 2 til - en som er en forgrunnsplante - ser ut som gress (se bilde) og en mørkere, "kraftigere" plante, - se bilde
Mer planter og stein (o.l) skal oppi, tar bare litt av gangen.
kanskje noen tips til planter som er lettstelte og nyttige i et akvarium?
Postet 11.01.12 kl 15:13