- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantenæring - lage selv
Plantenæring - lage selv
Postet 17.01.12 kl 14:42
Postet 17.01.12 kl 15:09
Postet 17.01.12 kl 15:30
Plantenæring for selskapsakvarier inneholder stort sett bare metaller og sporstoffer. Mest jern, men også andre metaller, salter og diverse. Søk på [url=http://www.google.com/search?q=poor+man's+dosing+drops]poor man's dosing drops[/url] så finner du masse om dette hvordan du lager din egen plantenæring.
Postet 17.01.12 kl 15:41
Du kan gå inn på nettsiden til Peter Haack . Han selger ingredienser til PMDD-gjødning. Du finner bruksanvisning etc der. Jeg har i 10 år eller mer utelukkende brukt PMDD, slik utallige akvarister i hele verden gjør. Prisen på hjemmeblandet er en brøkdel av hva det koster å kjøpe i zoohandelen.
Stephan
Stephan
Postet 17.01.12 kl 15:52
Postet 18.01.12 kl 15:21
Postet 31.01.12 kl 17:45
Naturlig jern til plantene.
Jeg slet med at det ble hull i sverdplantene, de ble gjennomsiktige, fargen lysegrønn, og de ble borte/døde. Beg. å gi tilskudd av ferro/jern og plantene er blitt kjempefine igjen. Det som skjer nå, er at jeg må tilsette jern hver dag, for i det heletatt klare å måle jerninnhold på ferro testen. etter som jeg kan se bør innholdet jern være mellom 0,1 og 0,2. Lurer på om jeg kan lure en liten jernstein nedi akvariet, kansje grave den ned i nærheten av røttene til sverdplantene. Eller blir dette helt feil i akvarievannet?
Hjelp mottas med stor takk
Hjelp mottas med stor takk
Postet 02.04.12 kl 18:19
JBL har laget jerntilskudd til rotmonstre allerede, bruker dem til Echinodorus her selv om jeg har næringssubstrat. Ikke akkurat selvlaget og helt utenfor trådens utmerkede topic, men siden du spør...
Jern er så mangt, og jeg lager ikke næringen selv så jeg kjenner ikke produktene man bruker i hjemmesnekkeriet, men kanskje pddm-stoffet kan støpes på noen måte? Ala leirkuler eller i mineralstein?
Jern er så mangt, og jeg lager ikke næringen selv så jeg kjenner ikke produktene man bruker i hjemmesnekkeriet, men kanskje pddm-stoffet kan støpes på noen måte? Ala leirkuler eller i mineralstein?
Postet 02.04.12 kl 19:00
PMDD: http://www.aquawarehouse.se/shop/index.php/cPath/27_28/sort/2a/page/1
noen som kjenner til, kjøper hos denne butikken?
tenkte å prøve meg på pmdd, da jeg ikke har gjor det før, så driver å søker og leser meg opp litt.
hva trenger man egentlig? (er ikke kjemiker)
er det mulig å kjøpe produktene/ingrediensene i norge noe steder?
noen som kjenner til, kjøper hos denne butikken?
tenkte å prøve meg på pmdd, da jeg ikke har gjor det før, så driver å søker og leser meg opp litt.
hva trenger man egentlig? (er ikke kjemiker)
er det mulig å kjøpe produktene/ingrediensene i norge noe steder?
Postet 19.04.12 kl 10:15
Endret: 19.04.12 kl 10:17
Jeg har benytter Peter Haack sin side for da får du ferdige pakker du blander selv, enkelt og billig. Da slipper man å glemme noen ingredienser som må bestilles inn etterpå...
Postet 19.04.12 kl 10:40
Postet 19.04.12 kl 10:48
Postet 20.04.12 kl 14:01