Pistia som blir gul/gjennomsiktig

Jeg har ved flere forsøk prøvd Pistia uten hell, men nå tok jeg ett stort steg ved å fjerne topp og kjøpe inn ett "clip-on" lys. Alikavel sliter jeg med å holde Pistia.

Tidligere døde også hornblad. Eneste jeg klare å gro med god suksess var trådalger.

lys: Aquatic-Nature Solar Duo med Rød-Hvit 13W 7100K pære (helt ny)
belysningstid: 8-10 timer. + moonlight på natten.
Næring: Tropica Plantenæring.
Temp: 28grader
pH 6.8
Nitritt- Lavere enn 0.3 (typisk Tetra)

Filteret er godt innkjørt og full av guffe. Det er litt overflatebevegelse.

Nå har jeg ikke mulighet til å måle nitrat og ammoniak da jeg ikke har testset her.

Er det filteret som skaper for mye strøm ?

[External Image]

Jeg hadde Pistia i mitt 30-l kar, og der trivdes den ikke i det hele tatt. Det ble kondens/dråper på bladene, noe som gjorde at den ble gulaktig og ikke vokste.

Har Pistia i mitt 125-l juwel kar også, og der STORtrives den! Lite fukt, ikke noe vann/kondens på bladene, og de er sterke og fine.

Jeg tenker at strømningene kombinert med kondens gjorde at de ikke trivdes, men jeg er bare nybegynner. Kanskje noen andre har gode råd?
På bildet går en enslig kampfisk i akvariet, det er jo ikke all verden av mat den trenger, og da er det vel ikke all verden av nitrat og fosfat som produseres i akvariet heller. Du gjødsler med kosttilskudd uten nitrat og fosfat, kanskje du skulle prøve fullgjødning i stedet? Start veldig forsiktig så ikke algene blir fristet av overskudd...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap