- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Oppevaring av planter
Oppevaring av planter
Postet 25.01.12 kl 12:27
Postet 25.01.12 kl 13:10
Postet 25.01.12 kl 17:03
Når jeg har oppbevart planter utenom akvariet så har jeg puttet dem i en bøtte med vann og plassert dem lyst i et oppvarmet rom. Jeg har riktignok ikke hatt de stående slik i mer enn 1-2 uker, men det har gått bra. Nå kan det sikkert også være at de mer lyskrevende og vanskelige plantene kan få problem, men du får bare prøve og se hvordan det går.
Postet 25.01.12 kl 18:07
Tante AstridNår jeg har oppbevart planter utenom akvariet så har jeg puttet dem i en bøtte med vann og plassert dem lyst i et oppvarmet rom. Jeg har riktignok ikke hatt de stående slik i mer enn 1-2 uker, men det har gått bra. Nå kan det sikkert også være at de mer lyskrevende og vanskelige plantene kan få problem, men du får bare prøve og se hvordan det går.
Da prøver jeg på det så får vi se.
Postet 25.01.12 kl 19:00
åja sånn ja det er bare å bytte litt vann på dem i mellomtiden så går det bra å oppbevare dem.
for at vannet ikke skal "råtne" så kan du ha i en luftstein også i mellomtiden om du har en, men det er ikke nødvendig.
plantegjødsel kan du og putte i så vokser dem litt bedre fram til du skal ha dem i akvariet. Jeg ville ha tatt av potten og steinulla så får røttene "puste! litt.
for at vannet ikke skal "råtne" så kan du ha i en luftstein også i mellomtiden om du har en, men det er ikke nødvendig.
plantegjødsel kan du og putte i så vokser dem litt bedre fram til du skal ha dem i akvariet. Jeg ville ha tatt av potten og steinulla så får røttene "puste! litt.
Postet 26.01.12 kl 12:34
Det er bedre å bytte litt vann enn å bruke luftestein. Planter forbruker co2 og har ikke bruk for store mengder oksygen. En luftestein vil lufte ut alt av co2 fra vannet. Gjødsel vil jeg heller ikke anbefale siden plantene ikke vil vokse noe særlig unde slike forhold og da vil det bare bli masse alger som koser seg med gjødselen istedenfor.
Postet 26.01.12 kl 12:40
Maja Morlingåja sånn ja :) det er bare å bytte litt vann på dem i mellomtiden så går det bra å oppbevare dem. for at vannet ikke skal "råtne" så kan du ha i en luftstein også i mellomtiden om du har en, men det er ikke nødvendig. plantegjødsel kan du og putte i så vokser dem litt bedre fram til du skal ha dem i akvariet. Jeg ville ha tatt av potten og steinulla så får røttene "puste! litt.
Det er planter som fulgte med ett kar jeg kjøpte privat,
så det er hverken steinull eller potter på de,
jeg hiver dem oppi ett tomt kar med luft og næring så går det vel bra.
Planter koster jo en del.
Postet 26.01.12 kl 12:45
grunnen for at jeg anbefaler luftstein eller helst en sirkulasjonspumpe (som jeg glemte å skrive med) er for at vannet blir dårlig når det står i ro. så det beste er å egentlig bytte vann annenhver dag, og gi dem litt næring inni mellom. da skal det ikke bli alger, og plantene holder seg friske. slik gjorde vi på gartneriet til bestefar, og slik oppbevarer mamma sump/vannplanter (hun er blomsterdekoratør)
Postet 26.01.12 kl 12:57
Rotenonjeg hiver dem oppi ett tomt kar med luft og næring så går det vel bra. Planter koster jo en del.
Det som gjerne tar knekken på planter som ligger til oppbevaring over tid er mangel på lys. Ha derfor på lyset over plantene om du kan. Husk også på at det er tropiske planter, og de feller gjerne bladene om det blir for kaldt for dem.
Postet 26.01.12 kl 17:13
Postet 26.01.12 kl 17:23