Varmekabler; er det egentlig noen vits?

Heisann,

Det er en opplest og vedtatt sannhet at varmekabler i eller under grusen er bra for planter. Men er de egentlig det? Eller har det lite/ingenting å si?

Tankegangen bak det å ha kabler er som følger:
1) vannet i vannkolonnen varmes til en temperatur av lys og varmekolbe. Uten sirkulasjon vil temperaturen være høyest i toppen av vannkolonnen.
2) Vannbevegelsene sirkulerer ikke nok vann ned i substratet til å unngå gassutvikling.
3) vannets tetthet er større jo kaldere det er (ned til +4degC). Konveksjon foregår ved at varm tvann stiger opp og erstatter noe kaldere ved toppen av vannsøylen.
3) Siden det er omvendt i akvariet, får vi inversjon som hindrer konveksjon.
4) varmekabler skaper varmere bunn som i sin tur gir konveksjon, altså utskiftning av vannet i substratet.

Selv om punkt nr 4 er teoretisk korrekt, tar det ikke inn over seg egenskaper i substratet. (såkalt porøsitet og permeabilitet- altså substratets evne til å holde en viss mengde vann og hvor godt dette vannet fysisk kan strømme gjennom substratet)
Jeg kan ikke i farten se at noen faktisk har vist at konveksjon har målbar effekt i substratet i et akvarie. Eksempelvis vil plantekar ofte ha silt og leire i bunnlaget. Silt og leire har lav gjennomstrømbarhet for vann. Det har også fin biltemasand.

Jeg har målt temperaturen i vann og substrat langs glasset i et malawikar på et sted med med 8-9cm fin biltemasand uten varmekabler.
Resultatet er som forventet minimale temeraturendringer i vannkolonnen grunnet kraftig gjennomstrømning, men en viss økning rett under lyset...
Nede i bunnen synker temperaturen. Den synker med mindre enn 1 grader C!

I våre stuer er det skjeldent kaldt. I min stue er temperaturen konstant 21-22 grader eller mer. (Dersom du har akvariet i et rom som blir vesentlig kaldere i løpet av natten stiller saken seg muligens anderledes.)

I et rom som aldri blir kaldere enn 21 grader C vil bunnen i akvariet alltid være varmere enn 21 grader (siden vanntemperaturen er høyere og vannets varmeledningsevne er mye høyere enn luftens)

I et HighTech plantekar der man har et vekstsubstrat som inneholder mye gjødsel ville man tenke seg at dersom kablene virket, ville man få mer gjødsel i vannet og derfor potensiellt mer algeproblemer. Dette synes ikke å være tilfelle i betydelig grad.

Jeg (og flere med meg) har kjent på temperaturen i substratet i tropiske strøk. Den virker typisk lavere enn vanntemperaturen. Jeg har ikke målt temperaturen selv, og det ville vært artig om noen som skulle på fangsttur tok seg bryet med å ta noen slike målinger.

Det finnes også folk som argumenterer for at plantene selv gir økt O2 i bunnlaget.

Min foreløpige konklusjon er at varmekabler neppe gir nok kost/nytte for meg i en oppvarmet stue.

Når det er sagt vil det kanskje stille seg anderledes i dårlig oppvarmede hus.

Jeg skal til å sette opp en 450liter. Selv om logikken tilsier at varmekabler ikke skal ha noen betydning i dette tilfellet, vil jeg gjerne ha innspill så jeg ikke tabber meg ut her.

Hva mener dere, sånn egentlig etter å ha tenkt dere om?
Eg har hatt varmekabler i flere kar, men det er nå flere år siden. Min erfaring er at varmekabler overhodet ikke er nødvendig. Eg merket meg aldri noen plantemessig godeffekt av varmekabler.
Jeg er meget skeptisk til at det skal ha noensomhelst effekt på annet enn inntektene til de som selger.
For å kunne si noe om hvorvidt varmekabler har noen virkning måtte man ha (minst) to helt like akvarier som står på samme sted med lik temperatur. Samme bunnsubstrat i begge, likt beplantet, lik fiskebesetning, lik tilsetning av gjødning, like store vannbytter med like intervaller etc, etc. Først når ALT er likt (bortsett fra at det ene har varmekabler) kan man kanskje gjøre seg opp en begrunnet mening om hvorvidt varmekabler har noen virkning eller ikke. Ellers blir det bare synsing.

Stephan
Ikke nødvendigvis det samme,men tropiske planter over vann,liker ikke varme røtter.20 grader holder i massevis for de fleste,så hvorfor det skal være bra under vann vet ikke jeg.
Stephan Sandemose
Ellers blir det bare synsing.

I prinsippet er eg langt på vei enig med deg, Stephan.

Av innlegget ditt "leser" eg at du har tro på varmekabler.? Eller er du generelt bare sterkt opptatt av vitenskapelig forskning?

Personlig beholdt eg akkurat samme oppsett etter at varmekablene døde i et kar, og eg merket aldri noen forskjell på plantene. Vitenskapelig sett er selvsagt min erfaring null verdt, da plantene var di samme, og ikke ble nytilsatt.

Men, Stephan, hva tilsier egentlig at varmekabler kan være et gode logisk sett? Temperaturforskjellen mellom bunnlaget og selve vannet er da i beste fall teoretisk i et akvarium.?
Artig at det ble sparket liv i denne igjen

Varmekabeldebatten ble til dels tatt i en tidligere tråd som jeg lenker til her. Men gode diskusjoner kan gjerne fortsette her i denne tråden.

Det er selvfølgelig korrekt at vitenskapelige eksperimenter skal gjennomføres under kontrollerte former.

Imidlertid finnes det per i dag så god erfaring på plantekar at det må være lov å trekke endel slutninger fra dagens bruk og de resultatene man oppnår. Det burde være mulig å se en signifikant forskjell på kar med og uten varmekabel for at man skal kunne forsvare investeringen.

De ypperste plantekarene vi ser i dag, bla AGA, ADA, Takashi Amano, osv bruker ikke varmekabler. Den eneste tenkelige grunnen er at man ikke ser effekt av kablene. Det samme sier George Farmer:
"In my experience substrate heater cables are a waste of cash.
I've used them, and not used them, with no noticeable difference in growth. I won't be using them again."

Carla Booth mener de har en effekt over lang tid (mange år). Dette er ikke mulig å etterprøve, men virker ikke helt logisk.

Det er også hensiktsmessig å sammenligne med andre kapitalkrevende "tilsettinger": Godt lys, CO2, du trenger ikke vitenskapelige undersøkelser for å se at det virker. CO2 er en betydelig utgift, men "alle" er enige om at det er verdt det, ja helt essensiellt for mange planter. Du ser effekten i løpet av dager etter at et anlegg er satt opp.

Varmekabler er det visstnok ingen som kan påvise at har noen effekt. Da synes saken grei for meg.

Med forbehold om at saken kanskje stiller seg litt anderledes i et kar som står i et meget kaldt (uoppvarmet) rom.

Donald skrev:
"Av innlegget ditt "leser" eg at du har tro på varmekabler.?"


Nei, Donald, da har du misforstått meg. Hensikten med innlegget var å peke på et minimum av forutsetninger jeg mener må være til stede før det blir meningsfylt å si noe for eller imot varmekabler. Jeg har ikke selv satt opp to akvarier på den måten jeg beskriver. De enkle eksperimenter jeg har foretatt, peker ikke i noen bestemt retning og jeg er tilbøyelig til å TRO at det blir hipp som happ. Selv bruker jeg ikke varmekabler.

Men jeg vil gjerne peke på et forhold som er radikalt endret siden anbefalingene om varmekabler begynte å dukke opp i litteraturen (og det er lenge siden!). I dag har vi helt andre krav til romtemperatur enn man hadde for noen tiår siden.

Historisk sett er det ikke så lenge siden "romtemperatur" ble definert som ca 18-19 grader. I dag ligger den hos de fleste betydelig høyere. Det har ført til at akvariene våre står i et varmere miljø enn før, og plantene blir ikke så "kalde på føttene" som "i gamle dager". Bunnlaget i de fleste akvarier har dermed en temperatur som de fleste planter synes å væe godt fornøyde med - uten ekstra bunnvarme.




Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap