Hva er feil?

Jeg startet opp et 350l hjørneakvarium for ca 6mndr siden,vannet er helt klart,fiskene,noen barber 2 scalare 4 ildbuk og 2black molly trives og vokser utmerket.ildbukene legger stadig rogn som også klekkes.Men plantene er katastrofe.når jeg setter inn en ny plante blir de bladene som kommer gradvis mindrev og mindre og de eldre bladene blir dekket av brungrønne alger.Har prøvd med enkle hurtigvoksende planter som cabomba,vallisnera,sverdplante og mange andre.Ingen vil vokse.Bor i Trondheim og har vann fra Jonsvannet,har alltid hørt at dette skulle være helt topp.Bør jeg prøve oppsamlet regnvann?
Har ikke egentlig noen god erfaring med planter selv, men det kan jo være alt fra feil vannverdier til feil temperatur til for mye foring. Snegler kan spise på planter, enkelte fisk gjør også det. Om lyset er for lenge på/ feil lys kommer det lett alger. Om du har sollys direkte på karet kommer det veldig lett alger. Noen har jo også CO2 i kar hvor de ønsker at planter skal trives. Dette har jeg ingen erfaring med, så vet ikke hvordan det fungerer..

Ble et litt merkelig og rotete innlegg, men kanskje noe av dette hjelper?
Torbjørn Hope
vannet er helt klart

Men det sier veldig lite om vannet. Hva er pH? Hva er hardheten? Hva slags temperatur har du i akvariet?

Og hvilket lys bruker du? Hvor mange timer i døgnet? Tilfører du noe plantegjødsel? Hvor ofte skifter du vann, og hvor mye av gangen?
Hva er feil,supplerende opplysninger.
temperatur er 25gr.Vannskifte kun 10% pr2mnd.Har ikke målt noen verdier,er nøye med å ikke overfore,har ikke snegler,utvendig amtopfilter.HAR VANLIGE LYSRØR SOM LYSKILDE ER PÅ 12TIMRE PR DØGN.
Inaktiv bruker
Vannskifte kun 10% pr2mnd? Det er ikke akkurat ofte må jeg si. :O
Tror du heller bør satse på 20-30% en gang i uken.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap