Planter og gjellemark.

Hællæ!
Hvor lenge må jeg ha noen flyteplanter i karantene for og vere sikker på at de ikke overfører gjellemark? gjellemark er vel avhengig av fisk for å overleve.
Kansje 4 - 5 måneder for å være 100% sikker.
Har de vært utsatt for gjellemark ?, hvis ikke så kan du bruke de i karet umiddelbart.

Mvh Kai
For å være SIKKER må du nok vente lenger enn du gidder er jeg redd.... Tror "de lærde" snakker om ca 6mnd+
Syklusen til gjellmarken er vel ca en uke, men så har du hvilegg, og de er det vel egentlig ingen som vet hvor lenge kan ligge...
Men, jeg vet ikke om det kanskje kan finnes måter å desinfisere dem på uten at de dør?
Er det mulig å bruke kaliumpermaganat på planter, eller vil de dø av dette?
Kai Hansen
Kansje 4 - 5 måneder for å være 100% sikker. Har de vært utsatt for gjellemark ?, hvis ikke så kan du bruke de i karet umiddelbart. Mvh Kai


Man vet jo ikke om de har vert usatt for gjellemark når men kjøper dem,
så for å ikke smitte fisken tenkte jeg å kjøre dem i karantene,
men tar det så lang tid så er det uaktuelt
Rotenon
[QUOTE=Kai Hansen]Kansje 4 - 5 måneder for å være 100% sikker. Har de vært utsatt for gjellemark ?, hvis ikke så kan du bruke de i karet umiddelbart. Mvh Kai


Man vet jo ikke om de har vert usatt for gjellemark når men kjøper dem,
så for å ikke smitte fisken tenkte jeg å kjøre dem i karantene,
men tar det så lang tid så er det uaktuelt



Hvis plantene kommer rett fra produsent og du kan hente dem for de har vært i noe annet kar.
Så skal det mye til at de har vært utsatt for gjellemark.
Jeg har en kamerat som selger akvarieplanter, jeg kommer til og bestille planter av han, når jeg er ferdig med kalium kuren og fisken er kontrollert å fri for gjellemark

Mvh Tom Eirik
Det er jo en mulighet...hvem er denne kameraten da, er det mulig at jeg kan kjøpe flyteplanter av ham?
Rotenon
Det er jo en mulighet...hvem er denne kameraten da, er det mulig at jeg kan kjøpe flyteplanter av ham?


Det tror jeg skal gå bra, send meg en mail på vike planter du ønsker.
Så skal jeg høre om han kan ta det med på neste bestilling.


Mvh Tom Eirik
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap