Noe gale med plantene?

Hei!
Jeg kjøpte et akvarium å 60 liter i februar. Da var plantene (Se bilde 1 for eksempel) friske og grønne og så ikke det grann slappe ut. Nå etter noen måneder har plantene begynt å se slappe ut og Anubiasen har mistet neste alle bladene og de få som er igjen er gule. Den andre planten (Echinodorus(Avbildet på bilde 1, bare frisk)) er ikke fult så stygg, men ser slapp ut. Den tredje planten/syngplanten (Bacopa) har begynt å bli brun i endene. Jeg har ikke brukt noen form for plantegjødsel. Hver 3.-4. uke byttes en treindel av vannet ut med nytt vann. Vannet tilsettes et stoff for å gjøre vannet levelig for fiskene. Hva bør jeg gjøre?
Lys
Hvor lenge får plantene dine lys per dag og hvor gammelt er lysstoffrøret?
Hva slags bunnsubstrat har du? Har du luftpumpe?
Alle plantar treng næring, enten naturlig via fiskebais eller vha kunstig næring både i botnlag og i vatnet. Dette i tillegg til CO2 mtp fotosyntesen sjølvsagt (ref. spørsmål om luftpumpe...som bør unngås!). Dersom du har lite fisk i tanken eller forer lite så får nok plantane for lite naturlig næring og du bør dermed vurdere kunstig næring.
Hvor kan jeg kjøpe kunstig næring?
Plantene har lys fra ca 06.30 om morgenen og 22.45 om kvelden. (Dette kan variere)
Har grus/veldig små stener i bunn.
Har ikke byttet noe i akvariet siden Februar.

Takk for kjapt svar!
Dette er alt for lenge, maks lystid er 12 timer, anbefaler 8-10 for å ungå alger. Hva er tempen i vannet? Planter liker kaldt vann, fisker liker varmt... Hva er kH? skal helst være over 4, hva er pH? Grønne planter er veldig avhengig av jern, om de ikke får nok, vil de fort bli gjennomsiktge, så sørg for å få plantenæring med Fe. Enubaser er ikke så glade for å bli plaser i bunnlaget, spesielt ikke om det er sand, da er det bedre å plasere de på en rot, sten eller liknende.

Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap