Nok lys? tips?

Har for første gang satt i gang et forsøk på å få til planter i et lite 85 liters kar.
Som belysning har jeg 2 separate armaturer med 1 stk 18W i det ene (Bilteme dagslys 6500K), og 20W Hagen Power-GLO i det andre. Dette er det fremste røret.
Synes fargene jeg får er fine. Lysrørene står på mellom 10 og 11 timer i døgnet. Justert med timere. Mot kvelden slås Biltemalyset seg av ca 60 minutter før, slik at karet får en litt dunkel belysning på kvelden. Noe Både Keiser ig Flamme tetraene liker, og viser seg frem i sin flotteste skrud.

Er dette nok lys? Eller burde jeg gå for en annen løsning?

Setter pris på all den hjelpen jeg kan få.

Plantene får forøvrig næring en gang i uken, og får da tilmålt mengde med "Happy Plant"

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
synes det ser flott ut med friske fine planter.
Ja, takk for det. Håper det varer
Plantene er nyplantet
Du bør vel opp i minimum 0,5 W/l. Ellers vil jeg tro at du vil ha gode resultater med tilsetting av CO2 i et kar med så mye planter.

Med 38w er jeg vel ikke langt unna i dette karet?!
Karet måler 85x31x31 mener jeg å huske. Det er vel rett i underkant av 80 liter.

Har hørt noen snakke om co2 tabletter. Er dette noe som er enkelt å bruke, og enkelt å få tak i?


CO2 tabletter er enkelt og billig, men resultatet er ikke akkurat noe å hoppe i luften av. Du kan kjøpe en pakke på 36 stk på Ebay for rundt 40kr om du vil prøve, men jeg kan ikke garantere at du merker noe forskjell.
Er det kun dyre Co2 anlegg som er greia da, eller finnes det andre måter?
KLB
Med 38w er jeg vel ikke langt unna i dette karet?! Karet måler 85x31x31 mener jeg å huske. Det er vel rett i underkant av 80


Nei det han du si... Jeg leste bare 85 liter jeg.

Prøv CO2 DIY. Tipper en sats på 7-8 dl og en keramiske difusor vil gi deg effekt i 2-3 uker. Bruker selv 5 dl vann og 2 dl sukker til en 60 liter. Den varer i 18 dager. Det er ihvertfall ikke noe problem med vekst. Har heller ikke hatt noe problem med alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Christina Øverland
Reklame for plussmedlemskap