Mine vallisneria nana dør

Jeg kjøpe tre stk. vallisneria nana i vinter. Helt fra starten har de mistet blader og nå er det knapt noe igjen av dem (se bilde). Bladene ser ut til å råtne nederst ved roten.

Alle mine andre planter (bl.a. cryptocoryne, anubias, javabregner, gulrotgress, limnophila sessiliflora (tror jeg) og sverdplanter) trives og vokser som bare det.

Jeg bruker Tropica flytende plantenæring og som substrat har jeg Rådasand 0,33 mm. pH ligger på 7-7,5.

Hva er feil? Har jeg plantet dem for dypt i sanden?
Eg trur du må tilsette næring i grusen. Vallisneria har næringsopptak via røttene mens dei fleste av dei andre plantane du nevner også tek næring frå vatnet. Derfor trivs dei andre plantane mens vallisneria mangler næring. Du får kjøpt næringskapslar både på butikk og via rubrikken her på AF.
Nå er ikke jeg en planteekspert, men kan vel dele noen tanker likevel.
Vallisneria er planter som tar opp næring gjennom røttene, så det å legge plantenæring i form av kuler, sticks e.l. nedi sanden ved siden av plantene kan hjelpe. Det gjorde det hos meg i hvertfall, og i tillegg la jeg nedi litt jerntilskudd også. Vallisneriaene skjøt i været og ble grønne og fine. Jeg bruker TetraPlant Crypto, men det finnes jo mange varianter å velge mellom.

Edit: Da var vi to som tenkte samme tanken


Hei og takk for svar. Jeg har TetraPlant Crypto hjemme, så jeg prøver dette. Men jeg er blitt fortalt at det holder med flytende næring til alle planter. Vannet sirkulerer vel sakte gjennom sanden også, så jeg ser ikke helt nødvendigheten av næringstabletter der, med mindre man vil tilføre en spesiell plante ekstra næring (som i dette tilfellet).

Glemte å nevne at jeg også har en stor vallisneria (usikker på hvilken) som vokser fint. Bladene på v. nanaen råtner som sagt nede nær roten; de blir lysebrune eller mørke og brekker av. Tenkte derfor at de kanskje har ligget for dypt i sanden. Men jeg har lest at vallisneria lager skudd med nye planter nettopp under sanden, så jeg forstår ikke dette helt...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap