Trenger planter lys på samme klokkeslett hver dag?

Jeg lurer på om planter kan få problemer med å gro hvis man ikke er konsis nok med lys. I utgangspunktet skal jeg kjøre timer fra 13:00 til 22:00.

Men hva hvis jeg skrur på lyset helt random ? Noen dager fra klokken 17-24, andre fra 11-18:00.

I naturen har plantene ett fast tidsskjema å forholde seg til med svært sakte forandringer. Men trenger jeg det på akvariet og ?
Inaktiv bruker
Kjøp en timer, så slipper du å tenke på det.
Jeg slår på lyset mitt i 4 tiden om ettermiddagen, og av igjen rundt 23 -midtnatt. Noen ganger slår jeg et ikke på før i seks, sju tiden om kvelden,andre ganger i to tiden om dagen. mine planter ser ikke ut til å være "brydd" av dette.
Nå fikk jeg ikke svar hos noen av dere
Inaktiv bruker
Hva fikk du da? Sitat: Kjøp timer så slipper du å tenke på det.
Sitat to: Jeg slår på lyset mitt i 4 tiden om ettermiddagen, og av igjen rundt 23 -midtnatt. Noen ganger slår jeg et ikke på før i seks, sju tiden om kvelden,andre ganger i to tiden om dagen. mine planter ser ikke ut til å være "brydd" av dette.

Plantene bryr seg ikke, men det er lettere om man setter på en timer.
Tenk på hva mor natur driver med så finner du kanskje svaret, hun er i alle fall ikke spesielt stabil. Endring i antall soltimer går nok i en slags sakte vals i større eller mindre grad rundt på kloden, men været slår lysstyrken av og på akkurat når det passer uansett hvor man er i verden - eller året....
joakim-karlsen
Nå fikk jeg ikke svar hos noen av dere ;)


Er det bare "ja" og "nei" som er svar for deg? I så fall så kan du få svaret "ja". (Selv om det er unøyaktig så er det sikkert ikke noe særlig mer unøyaktig enn "nei" ville vært.)

Fornøyd nå, håper jeg?

Stille spørsmål, få hjelpsomme svar, og deretter nekte for at man har fått svar? Det er det som i visse Troms-dialekter kalles gokko-fære. ("Idiot-framferd" for dem som kun forstår bokmål.)
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap