Er dette vanlig hos planter i akvarie??

Inaktiv bruker
På bladene i alle plantene mine i akvariet er det mørke prikker, er dette vanlig?
jeg innkjører vannet med salmiakk, det er veldig mye nitritt oppi, 10mg/l
jeg bruker CO2 og jødsel til plantene, men er dette normalt? bilder--->
Tror ikke det er vanlig at plantene er opp ned. Algeoppblomstring på plantene er dog litt mer vanlig, og kan skyldes overforing, sollys, for mye lys og dårlig lysrør.
Inaktiv bruker
Det ser mer ut som noen av bladene har visnet elns, burde jeg skifte ut alle plantene?
På mitt registrerte akvarie står det hvilke lysrør jeg har. Beklager for at bildne er opp ned.. De er rett vei på skrivebordet men når jeg laster det opp blir det opp ned(
Om de blir gjennomsiktige og visner er det ofte mangel på næring.
Sverd planten som jeg ser du har, trenger gjødsel i sanden (gjødselkuler eller pellets) ellers blir de lysegrønne slik som dine.
Dette er en type alger. om du er under innkjøring bør du vente å se hvordan det blir når vannverdier blir stabil. Overskudd av ammonium eller nitrat kan føre til algeblomstring. ikke rør plantene om ikke de begynner å dø.
Enig med Pascale, også fordi det kan se ut som om sverdplantene har blader i overvannsform (De blir dyrket med bare tærne i vann), og de bladene kan de jo ikke bruke under vann. Du kan egentlig bare fjerne dem, men akkurat under innkjøring er det like greit at algene setter seg på blader du kan knipe av og kaste uten å svekke planten når alt er på stell, nedvisningen bidrar jo også til bakteriemat. Blir helt oppgitt over tanken på hvor mange flotte planter med friske røtter som går i komposten fordi butikkene ikke informerer om bladform. Karene her er fulle av redningsaksjoner

Enig i at gjødselkuler i bunnen er greia for Echinodorus og Cryptocoryner, men det er ikke så dumt å gi de andre plantene litt sikringskost også i form av flytende jern og mikrostoffer. Da kan de etterhvert utkonkurrere algene, nå pøser du jo på med ammonium som blir nitritt/nitrat, og de trenger tillegget for å kunne nyttiggjøre seg all den gode næringen. Planter kan forsyne seg av alle tre stadiene i varierende grad, de er jo så flinke!

Linker til ett av merkene jeg har erfaring med, det viktigste er at næringen ikke inneholder nitrat og fosfat, for det har du fort nok av. Og husk at full dose kan bli litt mye hvis plantene akkurat er satt på plass, start forsiktig med for eksempel en tredjedel av dosen de anbefaler, og øk forsiktig etterhvert som plantene skyter fart.

Kontorstol har helt rett i årsaken til oppblomstring, men under fiskeløs innkjøring skal det godt gjøres å holde balanse, overforing er liksom poenget
Jeg tror også at dette er alger. Det blir sikkert bedre når det blir litt mer stabile vannverdier.
Lars Christensen Hjortland
På bladene i alle plantene mine i akvariet er det mørke prikker, er dette vanlig? jeg innkjører vannet med salmiakk, det er veldig mye nitritt oppi, 10mg/l jeg bruker CO2 og jødsel til plantene, men er dette normalt? bilder--->


Hei,

Kan du sende med bilder i god format til [URL=post@ada-norway.com]e-posten[/URL]? Her er det litt vanskelig å se. Skal skrive mine forslag her etterpå om du vil.
Inaktiv bruker
Hei har sendt deg epost, (skjekk spam folder hvis du ikke har fått den)
Inaktiv bruker
Hei har sendt deg epost, (skjekk spam folder hvis du ikke har fått den)
Jeg tror dette er alger også.

Her hva jeg skulle anbefale

1-Co2 tilførsel må reguleres. Planter kan ikke leve uten CO2 på samme måte som vi ikke kan leve uten oksygen. Det kan være en midlertidig løsning med flytende CO2, men helst burde man tenke på CO2-system dersom man vil ha sunne planter.
2- Man må gjødsle regelmessig (ADA har Brighty K, Brighty Step 2, ECA - dette er jern). Det står på flasken hvor mye man skal tilføre. Vet ikke hvordan det er med andre plantenæringer, men jern i hvert fall må man ha.
3-Lyset bør settes på 12 timer i døgnet. Riktig lampe/rør for planter.
4-Bytt 25% -50% av vann hver uke.
5-Hvis alger ikke forsvinner, sett inn Easy Carbo, 3-5-ganger dosering i ca 3 dager på rad.
6-Ha en god filter. Med nok flyt, og nok filter materiale. Helst uten karbon, for den filtrerer bort alle næringsstoffer.

Dette er de store grunnleggende prinsippene.
Inaktiv bruker
takk for svaret.
Det står at de kulene skal vare i 1 år, og at de har jern i seg,
har to Resun WB 20W 10000K lysrør, vill det hjelpe?
jeg har også et utvendig am-top 3338 filter som er til 600-800 liter
(1200l/timen)
Jeg har hatt mye større suksess med gjødselkuler/terninger dersom jeg deler de opp i mindre biter og trykker de ned i sanden på forskjellige steder (rundt plantene).
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap