- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Litt co2 bedre enn ingenting?
Litt co2 bedre enn ingenting?
Har et Juwel Vision 450 liters som jeg har begynt å installere litt mer planter enn den ene bunnplanten som jeg kun har hatt oppi. Har kjøpt noen planter idag og skal fylle på med litt flere etterhvert for å få det litt mer frodig. Jeg tar sikte på relativt enkle planter som har litt mer beskjedne krav til lys og co2 enn andre.
Men jeg har jo skjønt at co2 er ganske så viktig for plantene. Hadde egentlig ikke tenkt å ha noe co2 tilførsel da jeg syns dette ser både svært dyrt ut og komplisert, iallefall for en som ikke har vært borti det tidligere.
Så til spørsmålet mitt. Er det bedre med litt co2 til plantene enn ingenting. Grunnen til at jeg spør dette spørsmålet er at jeg ser at det finnes endel billige løsninger for co2-tilførsel for akvariet som er mindre. Fant feks dette på webzoo som er beregnet til akvariet opp til 100liter. Er det helt bortkastet å bruke dette på min 450 liters?? Ellers finnes det andre billige løsninger som ikke krever at du DIY(Ja jeg er lat og mine erfaringer med slike prosjekter er heller dårlige...). Hva ville dere gjort i mitt tilfelle?
Men jeg har jo skjønt at co2 er ganske så viktig for plantene. Hadde egentlig ikke tenkt å ha noe co2 tilførsel da jeg syns dette ser både svært dyrt ut og komplisert, iallefall for en som ikke har vært borti det tidligere.
Så til spørsmålet mitt. Er det bedre med litt co2 til plantene enn ingenting. Grunnen til at jeg spør dette spørsmålet er at jeg ser at det finnes endel billige løsninger for co2-tilførsel for akvariet som er mindre. Fant feks dette på webzoo som er beregnet til akvariet opp til 100liter. Er det helt bortkastet å bruke dette på min 450 liters?? Ellers finnes det andre billige løsninger som ikke krever at du DIY(Ja jeg er lat og mine erfaringer med slike prosjekter er heller dårlige...). Hva ville dere gjort i mitt tilfelle?
Postet 28.07.12 kl 18:52
Postet 28.07.12 kl 21:03
Postet 28.07.12 kl 21:51
Postet 01.08.12 kl 22:36
Inaktiv bruker
Bruker denne tråden for å stille et spørsmål! Har tilført co2 i løpet og dagen og opplever at 2 av stengelplantene og "cuba" planten spytter ut o2 allerede! Vil det si at de vokser eller at fotosyntesen er på sitt sterkeste!
Postet 04.08.12 kl 20:36
@Bellefield
Personlig ville jeg enten velge planter som ikke trenger ekstra Co2 tilførsel for og bli fine, eller så ville jeg først som sist kjøpt et bra Co2 annlegg. Ikke nødvendigvis det dyreste på markedet, men fra midt på treet og oppover i størrelse og pris. Småflasker med Co2 blir bare dyrt i lengden da de ikke kan fylles.
Det selges en del små Co2-annlegg som skaper mer sorg en lykke for akvaristen desverre. Forhåpningene blir gjerne større en effekten av små, billlige Co2-anlegg.
@Lars Iversen
Begge deler. Plantene vokser fordi fotosyntesen er på sitt sterkeste. Dette henger sammen.
Fotosyntese
Personlig ville jeg enten velge planter som ikke trenger ekstra Co2 tilførsel for og bli fine, eller så ville jeg først som sist kjøpt et bra Co2 annlegg. Ikke nødvendigvis det dyreste på markedet, men fra midt på treet og oppover i størrelse og pris. Småflasker med Co2 blir bare dyrt i lengden da de ikke kan fylles.
Det selges en del små Co2-annlegg som skaper mer sorg en lykke for akvaristen desverre. Forhåpningene blir gjerne større en effekten av små, billlige Co2-anlegg.
@Lars Iversen
Begge deler. Plantene vokser fordi fotosyntesen er på sitt sterkeste. Dette henger sammen.
Fotosyntese
Postet 04.08.12 kl 23:26
Endret: 04.08.12 kl 23:27
Etter at jeg brukte DIY metoden til CO2 så har plantene vokst som aldri før og det koster ikke mer en 10 kr uka for nytt gjær og sukker av og til.
Jeg laget også diffuseren selv ved å koble brusesteinen som er koblet til co2 anlegget til innsugingsstedet på filterpumpen med en strikk, pumpen vil kutte de store boblene opp i bitte små bobler og spre dem rundt i akvariet.
Jeg laget også diffuseren selv ved å koble brusesteinen som er koblet til co2 anlegget til innsugingsstedet på filterpumpen med en strikk, pumpen vil kutte de store boblene opp i bitte små bobler og spre dem rundt i akvariet.
Postet 05.08.12 kl 00:25
All tilførsel av CO2 hjelper, selv ved lite lys vil det hjelpe. Det som er saken er at plantene skal få tak på CO2 uten å gå løs på karbonatet i vannet. Dette krever bruk av næring noe de ellers kunne ha benyttet til vekst.
Husk nå på at det å benytte filteret til reaktor kan slå tilbake. Risikoen er at det kan danne seg en CO2 lomme rundt impelleren slik at denne ikke får skjøvet vann og dermed stanser filteret opp.
Husk nå på at det å benytte filteret til reaktor kan slå tilbake. Risikoen er at det kan danne seg en CO2 lomme rundt impelleren slik at denne ikke får skjøvet vann og dermed stanser filteret opp.
Postet 05.08.12 kl 13:22
NaloEtter at jeg brukte DIY metoden til CO2 så har plantene vokst som aldri før :D og det koster ikke mer en 10 kr uka for nytt gjær og sukker av og til. Jeg laget også diffuseren selv ved å koble brusesteinen som er koblet til co2 anlegget til innsugingsstedet på filterpumpen med en strikk, pumpen vil kutte de store boblene opp i bitte små bobler og spre dem rundt i akvariet.
Hvor stort akvarie har du?
Hvor mye planter har du?
KH i vannet ditt?
Hvor stor satsdunk bruker du?
Hvor ofte lager du ny satsblanding?
Postet 05.08.12 kl 14:44
Endret: 05.08.12 kl 14:55
Geir KristiansenAll tilførsel av CO2 hjelper, selv ved lite lys vil det hjelpe. Det som er saken er at plantene skal få tak på CO2 uten å gå løs på karbonatet i vannet. Dette krever bruk av næring noe de ellers kunne ha benyttet til vekst.
Selvfølgelig hjelper all tilførsel av Co2, men jeg synes det er riktig og svare i nærheten av virkeligheten. En 650/ml flaske vil omtrent ikke gi effekt i et 450 liters akvarie før den er tom.
Trådstarter har et 450 liters akvarie. Han/hun spør samtidig om en engangsflaske på 650/ml beregnet til akvarier på 100 liter.
Hvor lenge tror du vedkommende får glede av denne investeringen på kr. 216 .- hvis han/hun bruker denne lille engangsflasken på nevnte akvarie?
Trådstarter sier ingen ting om KH i vannet sitt, men hvis vedkommende i tillegg har litt KH, kan det ikke legges tvil i at det vil være litt forbruk av Co2 for at det skal det gi litt glede, og synlig effekt på plantene over litt tid.
Trådstarter skriver også at han/hun ikke ønske/gidder DIY løsninger. Ergo er sats ikke en løsning.
Ut i fra spørsmålet trådstrater stiller, fastholder jeg det jeg skrev i tidligere innlegg. Enten holder man "enkle" planter, eller kjøper et middelmådig Co2 annlegg. Brukte Co2 anlegg er et alternativ i forhold til pris. Små engangsflesker vil bare bli dyrt i forhold til effekten i et 450 liters akvarie.
Postet 05.08.12 kl 15:10
Endret: 05.08.12 kl 15:12
Postet 05.08.12 kl 19:15
Postet 05.08.12 kl 19:26
Postet 06.08.12 kl 19:44