Bunndekkende planter til 63l

Jeg leker litt med tanken om å lage et heldekkende plantelag i bunnen av akvariet mitt. Det er litt lite, så jeg tenker at plantene ikke bør være for store/høye. Små/lave planter gir vel et bedre størrelsesinntrykk av akvariet. Så jeg tenker på en slags gressaktig rosetteplante. Eleocharis er kanskje et greit alternativ? Andre forslag for å pryde bunnen litt mer?

Et par praktiske spørsmål:

Hvordan er det å ha ancistrus i et akvarium med mye bunnplanter? Hvordan kan man organisere karet for at ancistrus skal trives selv om det er områder med bunnplanter?

Er det behov for å rengjøre grusen?

Er man avhengig av å ha et næringsrikt bunnsubstrat for å holde denne planten, eller er PMDD + fiskemøkk, CO2 og grei lysmengde tilstrekkelig?

Jeg har god erfaring med sand, og lavtvoksende gress. Lileaopsis-variantene passer utmerket til dette. Eleocharis blir ganske høyt, og kan ta kværken på div andre planter, så disse har jeg hivi ut.

Om du skal ha fisker som liker surt vann, så er et tynt lag torv i bunnen en lur løsning. For å holde rent, er det fint med sandsnegler, og gjerne noen reker. Jeg slamsuger aldri...

Ancistrus plages ikke av bunnplater. Bare de har ei rot å sutte på/ gjemme seg i, så er de stort sett fornøyd
Takk for svar Funker fin grus? 1-2mm har jeg i karet nå. De fiskene jeg har nå er Guppy, Platy og Ancistrus. Vurderer å bytte ut platy og guppy med kardinaltetra eller neontetra. Har jevnt pH7.5 nå, men med tilført CO2 (og gress) vil vel pH forhåpentligvis synke litt (for tetraens del).

Neontetra passer vel litt bedre med ancistrus og reker/snegler (mhp pH), selv om kardinaltetra frister mer. Forslag til annen små, fargerike stimfisk som kan passe (63L kar)? Har ikke hatt verken reker eller snegler, så det kan jo bli morsomt å prøve ut Noen tips til hvor man kan få tak i nært Trondheim? Begynner vel å bli litt sent for postsendinger. Er tetraene fra dyrebutikker grei kvalitet på?
Stjernedanio er jo en flott liten sak, som ikke trenger så lav ph. Regner med grusen din vil funke bra...

Både reker og snegler kan du få tak i i Trøndelag ja. Kom på klubbmøte på tirsdag, så treffer du medakvarister. 14. oktober er det storauksjon, og der kan det dukke opp mye spennende til en billig penge.

Er nesten bare Imazo som leverer i Trøndelag, og kvaliteten er så som så. Det er to i klubben som også tar inn fra fisk, og de er en god del billigere enn butikkene...
Takk for tips. Rakk ikke klubbmøtet sist tirsdag pga skole, men vi prøver å komme oss på søndagens storauksjon

Det ble Eleocharis Parvula på bunnen. Sendingen var preget av en kald natt, så en del av gresset hadde dødd. Men heldigvis har ting begynt å spire, jeg ser små avstikkere som kommer opp ved siden av buntene jeg satte ned. Har investert i PMDD, CO2-anlegg (DIY) og T5-belysning, så nå bør plantene føle seg bortskjemte Jeg har forresten en flyteplante som stjeler ganske mye lys. Hvor mye påvirker det de andre plantene?

pH svinger litt, og jeg har lest at høyere KH stabiliserer pH. Men hvorfor er det slik? Hvis jeg bruker en pH/KH/CO2-tabell, og jeg ser på en CO2-endring på la oss si 10 mg/L i det grønne området vil pH endre seg med ca 0.2, uavhengig av KH-verdien. Så hva er det jeg har misforstått?

Er det natron som er den beste måten å endre KH på? Vil tilsetning av gips kun endre GH, uten å påvirke KH/pH? Og vil natron påvirke CO2-konsentrasjonen i vannet? Vet at varme + natron eller natron + noen syrer (f.eks eddik) avgir CO2.
Lars Iversen
Du kan også bruke http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1041 eller http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1140

Disse er flotte men har lyst til å nevne en sak.
Glossostigma elatinoides
Innbiller jeg meg er enklere å få en litt dypere grønnfarge i om det foretrekkes.

ellers så er HC Cuba flott

Natron for å heve PH og Co2 for å senke feks. i ditt tilfelle.
Natron hever KH som drar med seg PH om kh feks ligger på 3,5 så streber du etter en ph på 6,65 ca ( Ph styrt etter KH)
Rolf H
[QUOTE=Lars Iversen] Du kan også bruke http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1041 eller http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1140

Disse er flotte men har lyst til å nevne en sak.
Glossostigma elatinoides
Innbiller jeg meg er enklere å få en litt dypere grønnfarge i om det foretrekkes.

ellers så er HC Cuba flott

Natron for å heve PH og Co2 for å senke feks. i ditt tilfelle.
Natron hever KH som drar med seg PH om kh feks ligger på 3,5 så streber du etter en ph på 6,65 ca ( Ph styrt etter KH)

Den så vakker men krevende ut. Satser på at parvula-gresset blir fint

Jeg tror du misforstod spørsmålene mine om KH og natron, kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg lurte på var hvorfor vann med høyere KH fungerer som buffer for pH. Om natron lurte jeg på om den påvirker CO2-konsentrasjonen i tillegg til KH.

Var på storauksjonen for å prøve å få tak i reker, men den ene posen med 10 reker gikk for mer enn jeg gadd å betale. Mange interesserte. Fant en på akvaforum som annonserte kirsebærreker, så jeg fikk kjøpt hos han i ettertid.

I forhold til reker har jeg skjønt at fiskevalget begrenser seg litt. Vi ønsker å bytte ut guppy/platy med en liten stim småfisk. Har sett litt på Dronningrasbora, denne ser veldig fin ut. Er det kanskje mulig at denne kan går sammen med reker? Vil 10-15 stk være for mye i en 63-liter, hvis rasboraen er alene sammen med et ancistruspar (og rekene)?

Noen som vet hvor disse selges isåfall?
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Roll
Reklame for plussmedlemskap